Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar Pendidikan Agama Islam siswa Kelas V SDN 9 Palangka Kota Palangka Raya

Santi, Rina (2016) Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar Pendidikan Agama Islam siswa Kelas V SDN 9 Palangka Kota Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
BAB I.pdf

Download (96kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Abstrak.pdf

Download (511kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB III.pdf

Download (200kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB IV.pdf

Download (520kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB V.pdf

Download (8kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB II.pdf

Download (303kB) | Preview

Abstract

Motivasi belajar adalah merupakan kondisi psikologis yang mendorong seseorang untuk melakukan tindakan belajar. Sedangkan hasil belajar adalah perolehan nilai yang dicapai oleh peserta didik setelah melakukan belajar. Hasil belajar cenderung dipengaruhi oleh motivasi belajar. Semakin tinggi motivasi belajar maka semakin tinggi pula hasil belajar yang dicapai.

Permasalahan dalam penelitian ini adalah: 1) Bagaimana motivasi belajar siswa kelas VI pada bidang studi PAI di SDN 9 Palangka Kota Palangka Raya? 2) Bagaimana hasil belajar siswa kelas V pada bidang studi PAI di SDN 9 Palangka Kota Palangka Raya? dan 3) Apakah terdapat hubungan antara motivasi belajar siswa dengan hasil belajar siswa pada bidang studi PAI Kelas V di SDN 9 Palangka Kota Palangka Raya

Tujuan penelitian ini adalah: 1) Untuk mendeskripsikan motivasi belajar siswa kelas VI pada bidang studi PAI di SDN 9 Palangka Kota Palangka Raya. 2) Untuk mendeskripsikan hasil belajar siswa kelas V pada bidang studi PAI di SDN 9 Palangka Kota Palangka Raya. 3) Untuk mengetahui ada tidaknya hubungan antara motivasi belajar siswa dengan hasil belajar siswa pada bidang studi PAI di SDN 9 Palangka Kota Palangka Raya.

Pendekatan penelitian adalah kuantitatif korelasional, dengan populasi penelitian adalah semua siswa kelas V yang beragama Islam di SDN-9 Palangka Kota Palangka Raya sebanyak 41 siswa. Teknik pengumpulan data dengan angket dalam bentuk skala sikap, tes dan dokumentasi. Teknik pengolahan data dengan tahapan, Editing, Coding, Tabulating dan Analyzing. Sedangkan teknik analisis data dengan rumus statistik korelasi product moment.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Motivasi belajar siswa kelas V pada bidang studi PAI di SDN 9 Palangka Kota Palangka Raya termasuk kategori sangat tinggi. Hal ini ditunjukkan dengan perolehan rata-rata skor motivasi sebesar 88,63. (2) Hasil belajar siswa kelas V pada bidang studi PAI di SDN-9 Palangka Kota Palangka Raya termasuk kategori sangat tinggi. Hal ini ditunjukkan dengan perolehan nilai rata-rata hasil belajar siswa kelas V pada bidang studi Pendidikan Agama Islam di SDN-9 Palangka Kota Palangka Raya sebesar 90,30 berada pada interval nilai 86 – 100 kriteria sangat tinggi. (3) Ada hubungan yang signifikan antara motivasi belajar dengan hasil belajar siswa kelas V pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN-9 Palangka Kota Palangka Raya. Hal ini berdasarkan perhitungan korelasi product moment yang diperoleh r hitung sebesar 0,604 lebih besar dari harga r tabel dengan db = 39, baik pada taraf signifikansi 5% maupun pada taraf signifikansi 1%.

ABSTRACT

Motivation to learning is a psychological condition that encourages a person to take action to learn. While the result of the acquisition value of learners achieve learning after leaning. Learning outcomes tend t be influenced by the motivatin to learn. The higher the motivation to learn the higher the learning outcomes achieved.

The problem in this research tends to: 1) how students’ motivation in V class of the field of studi Islamic Religious Education in SDN 9 Palangka? 2) How the V class student learning outcomes in field of study Islamic Religious Education in SDN 9 Palangka? Whether there is a relationship between students’ motivation to learn the results of fifth grade students in field of study Islamic Religious Education in SDN 9 Palangka?

The purpose of this study was: 1) to describle a class V student motivation in the field of study Islamic Religious Education in SDN 9 Palangka. 2) to describle a class V student learning outcomes in the field of study Islamic Religious Education in SDN 9 Palangka. 3) to determine whether there is a relationship between students’ motivation to learn the results of fifth grade students in field of study Islamic Religious Education in SDN 9 Palangka.

The approach is quantitative correlational research, the study population is all fifth grade students who are Muslim in SDN 9 Palangka as many as 41 students. The data collection techniques are using questionnairi in the form of scale of attitudes, test and documentation. The data processing techniques are using the stages of editing, coding, tabulating, and analyzing. While data and analysis techniques were calculated with statistical product moment correlation.

The results showed that: 1) the motivation of students of class V in the field of study Islamic Religious Education in SDN 9 Palangka are very high category. This is demonstrated by the acquisition of the average motivation score of 88,63. 2) The student learning outcome in V class in the field of study Islamic Religious Education in SDN 9 Palangka are very high category. This is indicated by the acquisition value of the average student learning outcomes at 90, 30 is in the interval 86 – 100 criteria value is very high. 3) There is a significant relationship between students’ motivation to learn the results of fifth grade students in field of study Islamic Religious Education in SDN 9 Palangka. This is based on calculations derived product moment correlation r count of 0,604 is greater than the value of r table with db=39, either at the significance level of 5% and 1%.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: motivasi; motivasi belajar; hasil belajar; Pendidikan Agama Islam; motivation
Subjects: 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130305 Educational Counselling
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 07 Jun 2017 07:37
Last Modified: 07 Jun 2017 07:37
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/559

Actions (login required)

View Item View Item