The effect of cartoon movie Toward students’ ability in constructing simple present tense of the eighth graders at SMPN 3 Palangka Raya

Susanti, Ira (2015) The effect of cartoon movie Toward students’ ability in constructing simple present tense of the eighth graders at SMPN 3 Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Abstract IS.pdf

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter I IS.pdf

Download (346kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter II IS.pdf

Download (257kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter III IS.pdf

Download (390kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter IV IS.pdf

Download (781kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter V IS.pdf

Download (143kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

This study is aimed to measure the effect of cartoon movie toward student’s English score in constructing simple present tense of the eighth graders SMPN 3 Palangka Raya. The problem of this study is “Is there any significant effect of cartoon movie toward students’ ability scores in constructing simple present tense of eighth graders students at SMP N 3 Palangka Raya? “.

In this study, the writer used quasi-experimental design. There were two groups in this study, control group (VIII 9) which consists of 36 students and experiment group (VIII 6) which consist of 36 students. In this experiment, the writer taught the students directly with the same material.
Therefore, the use of cartoon movie media was applied on experiment group only, and for the control group the writer applied picture. To examine the hypothesis, the writer used t-test formula. In addition, the writer used SPSS 21.0 program to compare the data.

The result of t test using manual calculation showed that the calculated value (tObserved) was greater than ttable at 5% and 1% significance level or 2.000< 2,918 > 2.660. The result of t-test using SPSS 21.0 calculation indicated that the calculated value (tObserved) was also greater than ttable at 5% but lower in 1% significance level or 2.000 < 2,540> 2.660. This indicated that the alternative hypothesis stating that the eighth graders of SMPN 3 Palangka Raya taught using Cartoon movie have better score in students’ ability in constructing simple present tense than those taught without using Cartoon movie was accepted.

Based on the data finding it is suggested that using cartoon movie toward students’ ability on simple present tense is recommended as an alternative way for English teacher, especially for junior high school teacher to attract the students’ interest and motivation in learning English.

ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengukur pengaruh film kartun terhadap kemampuan siswa dalam membuat simple present tense siswa kelas delapan SMPN 3 Palangka Raya. Masalah dalam penelitian ini adalah “Apakah ada pengaruh yang signifikan dari film kartun terhadap nilai kemampuan siswa dalam membuat simple present tense siswa kelas VIII SMPN 3 Palangka Raya?”.

Dalam penelitian ini, penulis menggunakan desain kuasi-eksperimental, di mana penulis menggunakan kelompok kontrol nonrandomized pre-test, desain post-test dengan jenis perawatan. Ada dua kelompok dalam penelitian ini, kelompok kontrol (VIII 9) yang terdiri dari 36 siswa dan kelompok eksperimen (VIII 6) yang terdiri dari 36 siswa. Dalam percobaan ini, penulis mengajar siswa langsung dengan bahan yang sama. Oleh karena itu, penggunaan media film kartun diterapkan pada kelompok eksperimen saja, dan untuk kelompok kontrol penulis menerapkan gambar. Untuk menguji hipotesis, penulis menggunakan rumus t-test. Selain itu, penulis menggunakan program SPSS 21,0 untuk membandingkan data.

Hasil uji t menggunakan perhitungan manual menunjukkan bahwa nilai yang dihitung (tObserved) lebih besar dari ttabel sebesar 5% dan tingkat signifikansi 1% atau 2,000 <2918> 2.660. Hasil uji t menggunakan SPSS 21,0 perhitungan menunjukkan bahwa nilai yang dihitung (tObserved) juga lebih besar dari ttabel sebesar 5% dan tingkat signifikansi 1% atau 2,000 <2540> 2.660. Hal ini menunjukkan bahwa hipotesis alternatif yang menyatakan bahwa nilai siswa kelas delapan SMPN 3 Palangka Raya yang telah diajarkan menggunakan film kartun yang lebih baik dalam kemampuan menulis pada saat tegang sederhana daripada yang diajarkan tanpa menggunakan film kartun diterima.

Berdasarkan data temuan tersebut bahwa penggunaan film kartun dalam membuat simple present tense di rekomendasikan sebagai pilihan lain untuk guru bahasa Inggris, khususnya guru SMP agar menarik minat dan motivasi siswa dalam belajar bahasa Inggris.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Key words: Cartoon Movie; Students’ Ability; Simple Present Tense; Film kartun
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 29 Sep 2016 04:11
Last Modified: 29 Sep 2016 04:11
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/241

Actions (login required)

View Item View Item