Fatimah, Siti (2016) An Analysis readability level of reading texts in the English Textbook Entitled “Look Ahead: An English Course 2” written by Th. M Sudarwati and Eudia Grace Published by Erlangga. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
|
Text
Abstract.pdf Download (855kB) | Preview |
|
|
Text
Chapter I.pdf Download (303kB) | Preview |
|
|
Text
Chapter II.pdf Download (732kB) | Preview |
|
|
Text
Chapter III.pdf Download (531kB) | Preview |
|
|
Text
Chapter IV.pdf Download (748kB) | Preview |
|
|
Text
Chapter V.pdf Download (208kB) | Preview |
Abstract
The title of “An Analysis Readability Level of Reading Texts in the English Textbook Entitled ‘Look Ahead: An English Course 2’ Written by Th. M Sudarwati and Eudia Grace Published by Erlangga ” is taken because predicting readability level of reading texts can help the teachers to match the texts with students’ grade. The appropriate reading text is expected to ease the students in comprehending the material.
The purpose of this study is to know the readability level, students readability and teacher’s judgment of reading texts in English language textbooks used by the eleventh grade semester 1 in the academic year 2015/2016. This research used mixed methods which combines qualitative and quantitative approaches to analyze the data. The reading texts were taken from English language textbooks; “Look Ahead: An English Course 2” written by Th. M Sudarwati and Eudia Grace, published by Erlangga. Forty three texts and 20 students are selected as research subject. All of selected texts are analyzed using Flesch Reading Ease formula; the questionnaire and cloze tests are given to the respondents that has been randomly selected; and interview has done to a professional teacher who used the textbook.
The Flesch Reading Ease Formula showed the texts are fairly easy with score 75.9 and cloze test result showed that the reading texts are Independent level. Those data are supported by the general result of questionnaire. It means that reading texts in the textbook are too easy for eleventh grade students. But in detail, the questionnaire and mapping of cloze test result found that the vocabulary of reading texts in “Look Ahead: An English Course 2” are difficult to understand by the students. And these contrasting of data are neutralized by teacher who stated that difficulty in readability depends on each of students. In short, readability level of reading texts in the English textbook entitled ”Look Ahead: An English Course 2” written by Th. M Sudarwati and Eudia Grace published by Erlangga is too easy for eleventh grade students of senior high school.
ABSTRAK
Judul skripsi “Sebuah Analisis Tingkat Keterbacaan Teks Bacaan Pada Buku ‘Look Ahead: An English Course 2’ yang di tulis oleh Th. M Sudarwati dan Eudia Grace terbitan Erlangga” dipilih dengan alasan memprediksi tingkat keterbacaan teks dapat membantu guru untuk menyesuaikan teks dengan tingkatan peserta didik. Teks bacaan yang sesuai diharapkan dapat mempermudah peserta didik dalam memahami materi.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat keterbacaan teks, persepsi peserta didik, dan pendapat guru terhadap teks bacaan dalam buku “Look Ahead: An English Course 2” yang digunakan oleh peserta didik kelas sebelas semester 1 pada tahun ajaran 2015/2016. Penelitian ini menggunakan metode campuran yang menggabungkan pendekatan kualitatif dan pendekatan kuantitatif untuk menganalisa data yang ada. Teks bacaan diambil dari buku bahasa Inggris; “Look Ahead: An English Course 2” yang di tulis oleh Th. M Sudarwati dan Eudia Grace terbitan Erlangga. Empat puluh tiga teks dan 20 peserta didik dipilih sebagai subjek penelitian. Semua teks yang telah dipilih kemudian dianalisa dengan menggunakan formula Flesch Reading Ease; angket dan tes diberikan kepada 20 peserta didik yang telah dipilih secara acak; dan wawancara dilakukan kepada seorang guru professional yang menggunakan buku tersebut.
Hasil analisis formula menunjukkan bahwa teks bacaan berada pada level lumayan mudah dengan skor 75.9. dan hasil cloze tes menunjukkan bahwa teks bacaan berada pada level mandiri. Data tersebut didukung oleh hasil angket secara menyeluruh. Skor itu menunjukkan bahwa teks bacaan tersebut terlalu mudah untuk peserta didik kelas sebelas. Tetapi secara rinci, hasil temuan instrumen angket dan pemetaan cloze tes menyatakan bahwa kosa kata dari teks bacaan di buku “Look Ahead: An English Course 2” dinilai sulit untuk dimengerti oleh peserta didik. Dan data - data yang berlawanan ini ditengahi oleh pendapat guru yang menyatakan bahwa kesulitan tingkat keterbacaan teks tergantung kepada masing-masing dari peserta didik. Singkatnya, tingkat keterbacaan teks bacaan pada buku bahasa Inggris yang bejudul “Look Ahead: An English Course 2” yang di tulis oleh Th. M Sudarwati dan Eudia Grace terbitan Erlangga terlalu mudah untuk peserta didik kelas sebelas SMA.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Readability; reading texts; bahasa Inggris; curriculum; workbook |
Subjects: | 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2005 Literary Studies > 200516 Indonesian Literature |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | muchti muchti nurhidaya |
Date Deposited: | 31 Jul 2017 03:09 |
Last Modified: | 31 Jul 2017 03:09 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/673 |
Actions (login required)
View Item |