Kusrmadhani, Sherina (2021) Moral values in english textbook "when english rings a bell". Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Sherina Kusramadhani - 1701121179.pdf Download (4MB) |
Abstract
Character education decided by the government were 18 recommended values included in every book, mainly English textbooks. It aimed to know about moral values in the textbook. By selecting and analyzing the material in a textbook, the teacher was supposed to teach about moral values as character education for children early.
This study attempts to examined the moral values which appeared in the English textbook "When English Rings a Bell" for seventh of Junior high school or equivalent based on the curriculum and presidential decree to teach character education to students, which included 18 moral values and to describe the moral values represented in the practice of conversational texts.
It was designed as content analysis in the form of descriptive qualitative research. The data of this study were reading materials collected from the English textbook “When English Rings a Bell” for seventh of Junior high school published by the Ministry of Education and Culture. The instrument used to collect the data was a textbook.
After the analysis, the result of this study showed that the English textbook “When English Rings a Bell” for seventh of Junior high school Published by the Ministry of Education and Culture. The textbook was found the moral values were (1) The most apparently of moral values found in the English textbook "When English Rings a Bell" were social awareness, curiosity, and responsibility, and (2) Moral values in English textbook was found in the conversation text through implicitly in the form of a moral message conveyed by the writer. The researcher concludes that the textbook writer greater emphasis on moral values in the textbook. Then, the textbook was contained the moral values based on the presidential decree about character education. The textbook was quite good, but it can be improved.
Abstract
Pendidikan karakter yang diputuskan oleh pemerintah adalah 18 nilai-nilai moral yang direkomendasikan dan dimasukkan dalam setiap buku, terutama buku teks bahasa Inggris. Hal ini bertujuan untuk mengetahui tentang nilai-nilai moral dalam buku teks. Dengan memilih dan menganalisis materi dalam buku teks, guru seharusnya mengajarkan tentang nilai-nilai moral sebagai pendidikan karakter bagi anak sejak usia dini.
Penelitian ini mencoba mengkaji nilai-nilai moral yang terdapat dalam buku teks bahasa Inggris “When English Rings a Bell” untuk siswa kelas VII SMP atau sederajat berdasarkan kurikulum dan keputusan presiden untuk mengajarkan pendidikan karakter kepada siswa, yang meliputi 18 nilai moral dan untuk mendeskripsikan nilai-nilai moral yang direpresentasikan dalam teks percakapan.
Penelitian ini dirancang sebagai analisis isi dalam bentuk kualitatif deskriptif. Data penelitian ini adalah bahan bacaan yang dikumpulkan dari buku teks bahasa Inggris “When English Rings a Bell” untuk siswa kelas VII SMP. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah buku teks.
Setelah dilakukan analisis, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa buku teks bahasa Inggris “When English Rings a Bell” untuk siswa kelas VII SMP yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Dalam buku teks ditemukan nilai-nilai moral yaitu (1) Nilai-nilai moral yang paling jelas ditemukan dalam buku teks bahasa Inggris “When English Rings a Bell” adalah kesadaran sosial, rasa ingin tahu, dan tanggung jawab, dan (2) Nilai-nilai moral dalam buku teks bahasa Inggris ditemukan dalam teks percakapan secara implisit berupa pesan moral yang disampaikan oleh penulis. Peneliti menyimpulkan bahwa penulis buku pelajaran lebih menekankan pada nilai-nilai moral dalam buku pelajaran. Kemudian, buku teks tersebut memuat nilai-nilai moral berdasarkan peraturan presiden tentang pendidikan karakter tersebut. Buku pelajaran sudah cukup baik, tetapi dapat ditingkatkan.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Moral Values ; English Text Book;PAUD |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130102 Early Childhood Education 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL) 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130309 Learning Sciences |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com |
Date Deposited: | 01 Dec 2022 08:03 |
Last Modified: | 01 Dec 2022 08:07 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4322 |
Actions (login required)
View Item |