The Use of Flash Cards in Teaching English Vocabulary of Paket B at Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tilung Raya of Palangka Raya

Zulfiqur, Rahman (2014) The Use of Flash Cards in Teaching English Vocabulary of Paket B at Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tilung Raya of Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Abstract (ZR).pdf

Download (306kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter I (ZR).pdf

Download (182kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter II (ZR).pdf

Download (280kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter III (ZR).pdf

Download (118kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter IV (ZR).pdf

Download (320kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter V (ZR).pdf

Download (74kB) | Preview

Abstract

The main purpose of this research is to describe the use of flashcards that used by the tutor in teaching English Vocabulary at Paket B Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tilung Raya, to know the tutor’s problems in using of flashcards in teaching English Vocabulary at Paket B Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tilung Raya, and to know the tutor’s solutions.
The approach of this study was qualitative descriptive. In collecting the data, the writer used three techniques; they were observation, interview, and documentation. In analyzing the data, the writer used four techniques; namely data collection, data reduction, data display and conclusion drawing/verification. The subject is an English tutor.
The results of the study are as follows: 1) The use of flashcards in teaching English vocabulary in Paket B Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tilung Raya used by an English tutor. There are some activities include: Preparing interesting flash cards in teaching learning process that have relationship with the theme, showing the flash cards to the students and asking them to memorize the letters of the words written, asking the students to tell about pictures of flash cards and giving task to the students. 2) The problems faced by the tutor in using flashcards in teaching vocabulary are divided into two matters. First, the problems faced by the tutor in using flash cards as a media in teaching vocabulary is the proportion time in teaching English is not enough. Second, the problem is the different of students’ cognitive aspect in their ability learning English especially vocabulary. 3) The solutions are, when show flashcards, the tutor use gesture while saying the word. Besides that, in teaching learning process the tutor asks whether students understand the material that has given by her. If the students do not understand the tutor will help them until they really understand. In setting the class activities, the students are usually given different materials in teaching vocabulary, such as students are given instruction to read text, describing pictures etc. so, the students feel not boring to learn vocabulary. Moreover, the tutor sometimes asks the students to do their assignment alone or in group discussion

Indonesia
Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penggunaan kartu gambar yang digunakan oleh tutor dalam mengajar kosakata bahasa Inggris di Paket B Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tilung Raya, untuk mengetahui masalah tutor dalam menggunakan flashcards dalam mengajar kosakata bahasa Inggris di Paket B Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tilung Raya, dan untuk mengetahui solusi tutor.
Pendekatan pada penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Pada pengumpulan data, penulis menggunakan tiga teknik yaitu observasi, wawancara, dan dokumentasi. Dalam menganalisa data, penulis menggunakan empat teknik yaitu mengumpulkan data, menyeleksi data, memaparkan data dan menyimpulkan atau verifikasi. Subjek pada penelitian ini adalah tutor bahasa inggris.
Hasil dari penelitian ini adalah sebagai berikut: 1) Penggunaan kartu gambar dalam mengajar kosa kata bahasa Inggris pada Paket B Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tilung Raya yang digunakan oleh guru bahasa Inggris. Ada beberapa kegiatan antara lain: Menyiapkan kartu gambar yang menarik dalam proses kegiatan belajar mengajar yang berhubungan dengan tema, menunjukkan kartu gambar kepada siswa dan meminta mereka menghafalkan kata yang tertulis, meminta siswa menceritakan tentang gambar yang ada di kartu gambar dan memberikan tugas kepada siswa. 2) Masalah yang dihadapi oleh tutor dalam menggunakan kartu gambar dalam pengajaran kosakata dibagi menjadi dua hal. Pertama, masalah yang dihadapi oleh tutor dalam menggunakan kartu gambar sebagai media dalam pengajaran kosakata adalah proporsi waktu dalam pengajaran bahasa Inggris tidak cukup. Kedua, masalahnya adalah perbedaan aspek kognitif siswa dalam kemampuan mereka belajar bahasa Inggris terutama kosa kata. 3) Solusinya adalah, ketika menunjukkan kartu gambar, tutor akan menggunakan gerak isyarat saat mengucapkan kata. Selain itu, dalam proses belajar mengajar tutor menanyakan apakah siswa memahami materi yang telah diberikan olehnya. Jika siswa tidak mengerti tutor akan membantu mereka sampai mereka benar-benar mengerti. Dalam menetapkan kegiatan kelas, para siswa biasanya diberikan bahan yang berbeda dalam pengajaran kosa kata, seperti siswa diberi instruksi untuk membaca teks, mendeskripsikan gambar, dll. jadi, siswa merasa tidak membosankan untuk belajar kosa kata. Selain itu, tutorkadang-kadang meminta siswa untuk melakukan tugas mereka sendiri atau dalam diskusi kelompok.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: usman usman usman
Date Deposited: 04 Jan 2017 06:23
Last Modified: 04 Jan 2017 06:23
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/331

Actions (login required)

View Item View Item