Analysis teacher’s strategies in teaching english in video teaching learning process

Jayanti, Nurhotim Dwi (2020) Analysis teacher’s strategies in teaching english in video teaching learning process. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Nurkhotim Dwi Jayanti - 1401120989.pdf

Download (2MB)

Abstract

The study was aimed at describing the Analysis of teacher strategies in teaching English in the teaching video learning process of Video Pembelajaran HOTS Mapel B Inggris SMP from the YouTube account managed by Romi Siswanto. To find out the strategies used by the teacher and to describe how the English teacher applies the strategies in teaching the English learning process of the video.

This study used a qualitative approach. In data collection, this study uses data collection techniques; observation and documentation. Subject of the study was the English teacher who act as a teacher in video pembelajaran HOTS Mapel B Inggris SMP. The data were analazed by using some procedures; coding, data reduction, data display and conclussion.

The findings showed that the strategies used by the teacher in the teaching English learning process of the video applied by the English teacher as follows; Discovery learning as a learning strategy, Window shopping and One stay three strays as a learning activities. The findings also showed several stages that used by the teacher in teaching the English learning process of the video as follows; first, in the pre-teaching activities, the teacher and the students open the activity by taking pray before the lesson activity. Second, while teaching the core activities of the teacher’s strategies used to explain the materials. Third, in post-teaching activities, the teacher and the students give some conclusions of the material based on the activities and give suggestions to the students.

The strategies that the researcher found from this research are recommended to apply by the teacher. especially for the English teachers, and also for the other researchers. Especially for the students that using discovery learning strategy can be collaborated with window shopping and one stay three strays activity as a strategy in understanding the material discussion is very useful for education. And also, it can help the students to improve their learning experience and their skill ability in reading, listening, speaking, and writing.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan Analisis Strategi Guru dalam Pengajaran Bahasa Inggris pada Video Pembelajaran Proses Pembelajaran Video Pembelajaran HOTS Mapel B Inggris SMP dari akun YouTube yang dikelola oleh Romi Siswanto. Untuk mengetahui strategi yang digunakan oleh guru dan untuk menggambarkan bagaimana guru bahasa Inggris menerapkan strategi tersebut dalam proses pembelajaran bahasa Inggris dalam video.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Dalam pengumpulan data, penelitian ini menggunakan teknik pengumpulan data; observasi dan dokumentasi. Subjek penelitian ini adalah guru bahasa Inggris yang berperan sebagai guru pada pembelajaran video SMP HOTS Mapel B Inggris. Data dianalisis dengan menggunakan beberapa prosedur; pengkodean, reduksi data, tampilan data dan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi yang digunakan guru dalam proses pembelajaran bahasa Inggris dalam video yang diterapkan oleh guru bahasa Inggris sebagai berikut; Discovery learning sebagai strategi pembelajaran, Window shopping dan One stay three strays sebagai kegiatan pembelajaran. Temuan juga menunjukkan beberapa tahapan yang digunakan guru dalam proses pembelajaran bahasa Inggris melalui video sebagai berikut; pertama, dalam kegiatan pra mengajar, guru dan siswa membuka kegiatan dengan berdoa sebelum kegiatan pembelajaran. Kedua, saat mengajar kegiatan inti strategi guru digunakan untuk menjelaskan materi. Ketiga, dalam kegiatan pasca mengajar, guru dan siswa memberikan kesimpulan materi berdasarkan kegiatan dan memberikan saran kepada siswa.
Strategi yang peneliti temukan dari penelitian ini direkomendasikan untuk diterapkan oleh guru. Khusus untuk guru bahasa Inggris, dan juga peneliti lainnya. Khusus untuk siswa yang menggunakan strategi discovery learning dapat dikolaborasikan dengan window shopping dan aktivitas one stay three strays dalam memahami materi pembahasan sangat bermanfaat bagi dunia pendidikan. Selain itu, dapat membantu siswa untuk meningkatkan pengalaman belajar dan kemampuan mereka dalam membaca, mendengarkan, berbicara, dan menulis.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Teacher Strategy;English Teaching Strategy
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130309 Learning Sciences
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 18 Feb 2021 03:50
Last Modified: 18 Feb 2021 03:50
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2773

Actions (login required)

View Item View Item