Pelaksanaan supervisi pembelajaran pai di SMKN 2 Kecamatan Katingan Hilir

Yanti, Yanti (2018) Pelaksanaan supervisi pembelajaran pai di SMKN 2 Kecamatan Katingan Hilir. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Abstrak.pdf

Download (494kB)
[img] Text
Isi Skripsi Yanti - 1101111641.pdf

Download (583kB)

Abstract

Supervision as an inspection to find errors or weaknesses of teachers only limited diagnosis, then the implementation of supervision is followed up by providing solutions or guide teachers with professionals. One of the principal's duties is to guide and guide teachers to work well in the learning process of their students. Implementation of supervision aims to foster, assist, guide, and evaluate all components of the school (specifically to teachers) to improve teaching and learning activities and learning results to improve the quality of education. Supervision of learning is very important in an educational institution. However, there are not many School education institutions that carry out the supervision of learning. Even in some educational institutions can not run optimally and effectively. The formulation of the issues raised in this study, covering 1. How is the implementation of PAI learning supervision in SMKN 2 Kecamatan Katingan Hilir? 2. How is the supervision technique in learning PAI at SMKN 2 Katingan Hilir? 3. What are the factors hindering the implementation of PAI learning supervision in SMKN 2 Kecamatan Katingan Hilir?
This study uses qualitative methods, with the subject of data sources amounting to 1 teacher of Islamic Religious Education. Data collection techniques that the authors apply are observation, interviews, and Documentation. This research uses 4 (four) analysis steps: 1) Data collection, 2) Data collection, 3) Presentation of data, 4) Withdrawal of conclusions from the data.
The results of this study indicate that the implementation of PAI learning supervision in SMKN 2 Kecamatan Katingan Hilir is a series of activities to assist teachers in developing the ability to manage the learning process for the achievement of learning objectives. In general, the implementation of PAI learning supervision in SMKN 2 Katingan Hilir District has been implemented in accordance with the stages of general supervision of learning. Nevertheless there are few barriers that occur in the implementation of supervision of learning, but overall in the implementation of the implementation of supervision of learning on the PAI is good.

ABSTRAK

Supervisi sebagai inspeksi untuk mencari kesalahan atau kelemahan guru hanya sebatas diagnosaawal, kemudian pelaksanaan supervisi ditindak lanjuti dengan memberikan solusi atau membimbing guru-guru dengan profesional. Salah satu tugas kepala sekolah adalah sebagai pembina dan pembimbing guru agar bekerja dengan baik dalam proses pembelajaran siswanya. Pelaksanaan supervisi bertujuan membina, membantu, membimbing, dan mengevaluasi seluruh komponen sekolah (secara khusus kepada guru) untuk perbaikan kegiatan belajar mengajar danhasil belajar guna peningkatan mutu pendidikan. Supervisi pembelajaran sangat penting dalam suatu lembaga pendidikan. Namun demikian tidak banyak lembaga pendidikan madrasah ibtidaiyah yang melaksanakan supervisi pembelajaran. Bahkan dibeberapa lembaga pendidikan tidak dapat berjalan dengan optimal dan efektif. Rumusan permasalahan yang diangkat dalam penelitian ini, meliputi1. Bagaimana pelaksanaan supervisi pembelajaran PAI di SMKN 2 Kecamatan Katingan Hilir ? 2. Bagaimana teknik supervisi dalam pembelajaran PAI di SMKN 2 Katingan Hilir ? 3. Apa saja faktor penghambat pelaksanaan supervisi pembelajaran PAI di SMKN 2 Kecamatan Katingan Hilir ?
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, dengan subjek sumber data berumlah 1 orang yaitu kepala Sekolah. Teknik pengumpulan data yang penulis terapkan adalah observasi, wawancara, dan Dokumentasi. Penelitian ini menggunakan 4 (empat) tahapan analisis yaitu : 1) Pengumpulan data, 2) Pengumpulan data, 3) Penyajian data, 4) Penarikan kesimpulan dari data.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa :
1. Pelaksanaan supervisi pembelajaran PAI di SMKN 2 Kecamatan Katingan Hilir yaitu serangkaian kegiatan guna membantu guru dalam mengembangkan kemampuan mengelola proses pembelajaran demi pencapaian tujuan pembelajaran. Secara umum pelaksanaan supervisi pembelajaran PAI di SMKN 2 Kecamatan Katingan Hilir telah dilaksanakan sesuai dengan tahap-tahap supervisi pembelajaran secara umum.
2. Dalam pelaksanaan Supervisi di SMKN 2 Katingan Hilir kepala sekolah menggunakan teknik supervisi individu atau perorangan dan teknik kelompok.
3. Factor penghambat pelaksanaa supervisi adalah masalah waktu, namun secara keseluruhan dalam penerapan pelaksanaan supervisi pembelajaran pada PAI sudah baik.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Supervisi Pembelajaran; Pendidikan Agama Islam
Subjects: 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 08 Oct 2019 02:48
Last Modified: 08 Oct 2019 02:48
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1732

Actions (login required)

View Item View Item