The effect of using clustering technique toward descriptive writing text produced by the seventh grader ofthe SMP Negeri 3 Palangka Raya

Ratnasari, Galih (2015) The effect of using clustering technique toward descriptive writing text produced by the seventh grader ofthe SMP Negeri 3 Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Chapter I GR.pdf

Download (226kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Abstract GR.pdf

Download (593kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter II GR.pdf

Download (290kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter III GR.pdf

Download (426kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter IV GR.pdf

Download (910kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter V GR.pdf

Download (70kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

The study was aimed at measuringthe effect of clustering technique on students’ ability in writing descriptive text to the seventh grade students at the smpnegeri 3 palangkaraya The type of the study was Quasi-Experimental, especially non-randomized control group, pre-test and post-test; the design of the study was quantitative approach to find out the problem of the study. The problem of the study was “Is there any significance effect of clustering technique toward students’ writing ability in descriptive text at the seventh grade students of SMP Negeri 3 Palangka Raya?

There were two classes becoming sample of the study, they were class VII-1 as the experiment group and VII-2 as the control group, and the total number was 69 students. Both of groups were given a pre-test to gain the first students’ writing score. After gaining the pretest score, the students in the experimental group were taught using clustering technique in writing descriptive paragraph and the students in the control group were taught without clustering technique. After that, the writer gave a post-test to the both experimental and control group to gain the students’ final score.

The writer analyzed the data using t-test calculation with manual and also SPSS 21 program to test the hypothesis. The result of the analysis using manual calculationwas 4.2888and ttablewas 2.00 it meant tobserveb>ttable. The result of calculation using SPSS 16.0 program was found tobserved (4.2888) was higher than ttable (2, 00). It could be concluded that alternative hypothesis (Ha)stating that the students taughtusing clustering techniquegave significances effect to writing ability than those taught without clustering technique was accepted and null hypothesis (Ho) stating that the students taught by clustering technique is not gave significances effect to writing ability than those taught withoutclustering technique was rejected. It is proved by the value oftobservebthat was higher than ttable either at 5% significance level or at 1% significance level (2,00<4.2888> 2.66). It meant that teaching writing using clustering technique gave significant effect on the students’ writingability of the seventhgrader of SMPN 3 Palangka Raya.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengukur pengaruh menggunakan Pemetaan Konsep dalam menulis paragraph rekon untuk terhadap kemampuan menulis siswa kelas VIISMP Negeri 3 Palangka Raya. Jenis penelitian ini adalah experiment semu, khususnya desain tanpa pengacakan, kelompok kontrol, pra-uji - pasca-uji dan penulis menggunakan pendekatan kuantitatif untuk menemukan jawaban dari penelitian. Masalah penelitiannya adalah “apakah tehnik pemetaan memberikan pengaruh yang signifikan dalam mengajar menulis teks deskriptif terhadap siswa kelas VII SMP Negeri 3 Palangka Raya?”
Terdapat dua kelas yang menjadi sampel penelitian, yaitu kelas VII-1 sebagai grup Experimen dan VII-2 sebagai grup control. Dan jumlah keseluruhan adalah 69 siswa. Kedua kelompok diberikan pra-uji untuk memperoleh nilai pertama siswa. Setelah memperoleh nilai pra-uji, siswa di kelompok eksperimen diajarkan dengan tehnik pemetaan dalam menulis teks deskriptif dan siswa di kelompok control diajarkan tanpa tehnik pemetaan. Kemudian, penulis memberikan pasca-uji kepada kedua kelompok ekperimen dan control untuk memperoleh nilai akhir siswa.

Untuk menguji hipotesis, penulis menganalisis data tersebut menggunakan perhitungan Uji-T dengan perhitungan manual dan program SPSS 16.0. Hasil analisis menggunakan perhitungan manual 4.2888 danttable adalah 2.00 artinyathitung > ttabel Hasil Perhitungan menggunakan program SPSS 16.0 ditemukanthitung (4.2888) lebih besar darittabel(2.00). Ini dapat di simpulkan bahwa hipotesis alternatif (Ha) yang mengatakan bahwa siswa yang diajarkan menggunakan tehnik pemetaan memiliki kemampuan menulis yang baik dibandingkan yang tidak menggunakan tehnik pemetaan telah diterima dan hipotesisnol (Ho) yang mengatakan bahwa siswa yang diajarkan menggunakan tehnik pemetaan tidak memiliki kemampuan menulis yang baik dibandingkan yang tidak menggunakan tehnik pemetaan adalah ditolak.

Initerbuktidarinilaithitunglebihbesardibandingkanttabel.Pada 5% tingkat signifikansi atau pada 1% tingkat signifikansi (2.00<2888>2.66). ini berarti pengajaran menulis menggunakan tehnik pemetaan memberikan efek yang signifikan terhadap kemampuan menulis siswa kelas VII SMP Negeri 3 Palangka Raya.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Key word: Clustering technique; Writing Descriptive text; Tehnik Pemetaan; Menulis TeksDeskriptif
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 28 Sep 2016 02:47
Last Modified: 28 Sep 2016 02:47
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/233

Actions (login required)

View Item View Item