Penerapan model pembelajaran berpikir induktif dan model pembelajaran guided discovery terhadap hasil belajar siswa materi rotasi benda tegar

Asiyah, Nor (2016) Penerapan model pembelajaran berpikir induktif dan model pembelajaran guided discovery terhadap hasil belajar siswa materi rotasi benda tegar. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Abstrak NA.pdf

Download (606kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB I.pdf

Download (336kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB II.pdf

Download (375kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB III.pdf

Download (447kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB IV.pdf

Download (492kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB V.pdf

Download (88kB) | Preview
[img]
Preview
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (92kB) | Preview

Abstract

Model pembelajaran berpikir induktif merupakan salah satu strategi mengajar yang dikembangkan untuk meningkatkan kemampuan siswa mengubah informasi sedangkan model pembelajaran guided discovery (temuan terbimbing) merupakan model yang dirancang untuk membantu siswa mengembangkan kemampuan berpikir kritis mereka.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil belajar siswa yang diajarkan dengan model pembelajaran Berpikir Induktif dengan model pembelajaran Guided Discovery dan mengukur perbedaan hasil belajar siswa antara yang menggunakan model pembelajaran berpikir induktif dengan model pembelajaran guided discovery.

Penelitian ini menggunakan jenis penelitian Deskiriftif. Sampel penelitian ini adalah kelas XI-5 dengan menggunakan model pembelajaran berpikir induktif dan kelas XI-2 dengan menggunakan model pembelajaran guided discovery. pengambilan data hasil belajar dengan menggunakan instrumen hasil belajar (30 item) dan dokumentasi. Data tes hasil belajar dianalisis menggunakan SPSSfor windows versi 18.0.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Hasil nilai rata-rata kelas XI-5 skor postest setelah menggunakan model pembelajaran berpikir induktif pada materi rotasi benda tegar sebesar 58,59. Hasil belajar ini dapat menuntaskan 33 % siswa dan 67 % siswa yang tidak tuntas. (2) Hasil nilai rata-rata kelas XI-2 setelah menggunakan model pembelajaran Guided discovery pada materi rotasi benda tegar sebesar 65,16. Hasil belajar ini dapat menuntaskan 48 % siswa dan 52 % siswa yang tidak tuntas. (3) Terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil belajar kognitif siswa dengan menggunakan model pembelajaran berpikir induktif dengan model pembelajaran guided discovery pada materi rotasi benda tegar.

ABSTRACT

The inductive thinking learning model was one of teaching strategies developed to improve the student ability to change information while guided discovery learning model was a model designed to help students developing their critical thinking skills.

The purposes of the research were to find out the students’ learning outcomes after implementing inductive thinking learning model and guided discovery learning model and measure the differences of student learning outcomes after implementing inductive thinking learning model and guided discovery learning model.

The research used descritif research. The sample was grade XI-5 that had implemented inductive thinking learning model and grade XI-2 that had implemented guided discovery learning model. The data finding was acquired by outcome learning instruments (30items) and documentations. The achievement test data were analyzed by using SPSS for window 18.0 versions.

The research results showed that: (1) The results of the average value of class XI-5 score postest after using inductive learning model thinking in rigid body rotation of the material amounted to 58.59. The results of this study can eliminate 33% of students and 67% of students who did not complete. (2) The results of the average value of class XI-2 after using Guided discovery learning model in the material rigid body rotation at 65.16. The results of this study can eliminate 48% of students and 52% of students who did not complete. (3) There are significant differences between the cognitive achievement of students using inductive thinking learning model with guided discovery learning model in the material rigid body rotation.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Model pembelajaran berpikir induktif; model pembelajaran guided discovery; hasil belajar; rotasi benda tegar; fisika
Subjects: 02 PHYSICAL SCIENCES > 0299 Other Physical Sciences > 029904 Synchrotrons; Accelerators; Instruments and Techniques
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan IPA > Program Studi Pendidikan Fisika
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 16 Aug 2017 02:35
Last Modified: 16 Aug 2017 02:35
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/740

Actions (login required)

View Item View Item