Manajerial Kepala Sekolah dalam Menciptakan Sekolah Efektif. (Studi Pada SDN 4 Menteng Palangka Raya)

Annisa Yunia, Bekti (2016) Manajerial Kepala Sekolah dalam Menciptakan Sekolah Efektif. (Studi Pada SDN 4 Menteng Palangka Raya). Masters thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Tesis Annisa Yunia B.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Kemampuan manajerial kepala sekolah merupakan faktor penting dan strategis dalam kerangka peningkatan kualitas dan kemajuan sekolah yang dipimpinnya. Dengan adanya kemampuan manajerial diharapkan kepala sekolah dapat menjadikan sekolah yang dipimpinnya menjadi sekolah efektif. Pada sekolah yang efektif kepala sekolah memiliki peran yang kuat dalam merencanakan, perorganisasian, pengarahan dan pengendalian.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah:1) Bagaimana kemampuan kepala SDN 4 Menteng Palangka Raya dalam merencanakan sekolah efektif ? 2) Bagaimana kemampuan kepala SDN 4 Menteng Palangka Raya dalam mengorganisasi sekolah efektif ? 3) Bagaimana kemampuan kepala SDN 4 Menteng Palangka Raya dalam pengarahan menuju sekolah efektif ? 4)Bagaimana kemampuan kepala SDN 4 Menteng Palangka Raya dalam pengendalian menuju sekolah efektif ?. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan dan menganalisis manajerial kepala sekolah mengenai perencanaan, pengorganisasian, pengarahan dan pengendalian sehingga tercipta sekolah efektif.
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif. Sumber data penelitian ini adalah kepala sekolah (sebagai key informan), wakil kepala sekolah, guru, orang tua murid (komite sekolah) dan tata usaha (sebagai informan). Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisa data penelitian dilakukan melalui langkah-langkah : (1) mengumpulkan data, (2) mereduksi data, (3) pemaparan data, dan (4) penarikan kesimpulan.
Hasil penelitian adalah : 1) Kemampuan manajerial kepala sekolah dalam merencanakan menciptakan sekolah efektif sesuai dengan kriteria sekolah efektif, 2) Kemampuan manajerial kepala sekolah dalam pengorganisasian sekolah efektif sesuai prosedur, 3) Kemampuan majaerial kepala sekolah dalam Pengarahan menciptakan sekolah efektif juga sudah berjalan dengan baik., 4) Kemampuan manajerial Pengendalian atau pengawasan yang dilakukan oleh kepala sekolah dalam menciptakan sekolah efektif dengan melakukan monitoring dan evaluasi. Dari keseluruhan manajerial kepala sekolah maka dapat dinyatakan bahwa kepala SDN 4 Menteng Palangka Raya telah mampu menciptakan sekolah efektif karena telah menerapkan indikator sekolah efektif yang mengacu pada input, proses, output dan outcome sekolah

English
The competency of principal’s managerial skill is a crucial and strategic factor in improving the quality and the progress of the school. It is expected to the principal to make the school effective. The principal has powerful role in planning, organizing, leading, and controlling.
The formulations of the problem are:1) How is the competency of the principal of SDN 4 Menteng Palangka Raya in planning the effective school? 2) How is the competency of the principal of SDN 4 Menteng Palangka Raya in organizing the effective school? 3) How is the competency of the principal of SDN 4 Menteng Palangka Raya inleading to be the effective school? 4) How is the competency of the principal of SDN 4 Menteng Palangka Raya incontrolling to be the effective school? The purpose of the research is to describe and analyze the principal’s managerial skill in planning, organizing, leading and controlling so it creates the effective school.
The research used the descriptive qualitative method. The data source of the research is the principal (as thekey informant), the vice principal, teachers, parents (the school committee), and the administration officer (as the informant). The data collecting technique is through observation, interview, and documentation. The steps of the data analysis of the research are: (1) data collection, (2) data reduction, (3) data display, and (4) conclusion drawing.
The result of the research are: 1) the competency of principal’s managerial skill in planning the effective school meets the criteria of the effective school, 2) the competency of principal’s managerial skill in organizing appropriates the procedure, 3) the competency of principal’s managerial skill in leading the effective schoolruns well, 4) the competency of principal’s managerial skill in controlling the effective school is through monitoring and evaluating. Among the competency of principal’s managerial skills, it shows that the principal of SDN 4 Menteng Palangka Raya is able to create the effective school, since it has implemented the indicator of the effective school which refers to input, process, output and outcome of the school

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130304 Educational Administration, Management and Leadership
Divisions: Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: usman usman usman
Date Deposited: 03 Apr 2017 09:33
Last Modified: 03 Apr 2017 09:33
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/460

Actions (login required)

View Item View Item