Efl students’ perception in the use of canvas app

Pahliansyah, Novi (2021) Efl students’ perception in the use of canvas app. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Novi Pahliansyah - 1601121113.pdf

Download (2MB)

Abstract

In Autonomous learning, Canvas App is one of the ways to learn strategy in learning English. Then, Canvas App is an application-based learning flatform that provides and facilitates features in e-learning based learning to create a unique learning experience that is naturally intuitive for students. The researcher want to know the perception of using Canvas App as a media in learning.

The purpose of this study was to investigate EFL students’ perception of autonomous learning through the use of Canvas App at IAIN Palangka Raya, and also students' perceptions in terms of improving English language media after studying of autonomous learning with Canvas App and their hopes for their media in learning process.

This study used quantitative method. The design is survey design, using a purposive sampling technique. Data were analyzed with SPSS 18. The population of this research was all of the students who used Canvas App, they are 2017 and 2018 English education study program at IAIN Palangka Raya. Then, there were 3 students as the main speakers in the interview to explain more deeply about the perception of autonomous learning through the use of Canvas App. The researchers used questionnaires and interviews as the instruments of this study.

The main study findings have shown that: (1) most students have positive perceptions with result (71,71%) or "agree" perceived usefulness when autonomous learning with Canvas App. (2) students agree perceived ease to use of Canvas App with result (71,66%). (3) then the result perceived attitude to using Canvas App (73%) or they are absolutely “agree”. (4) furthermore, the result based on confidence to used Canvas App (69,5%) or in category is “agree”. (5) the next result is perceived freedom of choice and control of using Canvas App (74%). (6) the last result is perceived motivation to Canvas App with (69,87%) or “agree”. Then the interview results show support and positive perception when independent learning through the use of Canvas App.

ABSTRAK

Dalam pembelajaran mandiri, Aplikasi Canvas merupakan salah satu strategi dalam belajar Bahasa Inggris. Maka, Canvas adalah media pembelajaran berbasis aplikasi yang menyediakan fitur-fitur dalam pembelajaran berbasis online untuk menciptakan pengalaman belajar yang unik secara alami intuitif bagi mahasiswa. Peneliti ingin mengetahui persepsi dari penggunaan Aplikasi Canvas sebagai salah satu media dalam belajar.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi mahasiswa pembelajar Bahasa Inggris terhadap pembelajaran mandiri melalui penggunaan Aplikasi Canvas di IAIN Palangka Raya, serta persepsi mahasiswa dalam hal peningkatan media Bahasa Inggris setelah mempelajari pembelajaran mandiri dengan Aplikasi Canvas dan harapan mereka untuk media dalam proses pembelajaran.

Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Bentuk penelitian ini adalah survei, dalam pengumpulan datanya dengan teknik purposive sampling. Data dianalisis dengan SPSS 18. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa yang menggunakan Aplikasi Canvas, yaitu mahasiswa pendidikan Bahasa Inggris tahun 2017 dan 2018 di IAIN Palangka Raya. Kemudian 3 mahasiswa sebagai pembicara utama dalam wawancara untuk menjelaskan lebih dalam tentang persepsi mereka tentang belajar mandiri melalui penggunaan Aplikasi Canvas. peneliti menggunakan kuesioner dan wawancara sebagai instrumen dalam penelitian ini.

Temuan penelitian utama menunjukkan bahwa: (1) sebagian besar mahasiswa memiliki persepsi positif dengan hasil (71,71%) atau "setuju" merasakan manfaat ketika pembelajaran mandiri dengan Aplikasi Canvas. (2) siswa setuju berdasarkan kemudahan penggunaan Aplikasi Canvas dengan hasil (71,66%). (3) maka hasil persepsi berdasarkan sikap mereka terhadap penggunaan Canvas App (73%) atau mereka setuju. (4) selanjutnya hasil berdasarkan kepercayaan menggunakan Aplikasi Canvas (69,5%) atau dalam kategori “setuju”. (5) hasil selanjutnya adalah persepsi kebebasan memilih dan kontrol menggunakan Aplikasi Canvas (74%). (6) hasil terakhir adalah persepsi berdasarkan motivasi terhadap Aplikasi Canvas dengan (69,87%) atau “setuju”. Kemudian hasil wawancara menunjukkan dukungan dan persepsi positif saat belajar mandiri melalui penggunaan Aplikasi Canvas.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Bahasa Inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 31 Oct 2022 07:43
Last Modified: 31 Oct 2022 07:43
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4268

Actions (login required)

View Item View Item