Efforts to Improve PAI Learning Through The Critical Thinking Model

Surawan, Surawan and Arzakiah, Arzakiah (2022) Efforts to Improve PAI Learning Through The Critical Thinking Model. Journal of Contemporary Islamic Education, 2 (1). pp. 15-28. ISSN 2775-9369

[img] Text
mzainalarifin,+2.+Surawan+fix+15-28.pdf

Download (300kB)

Abstract

Seiring perkembangan zaman pendidikan agama islam cenderung menurun, salah satu penyebebnya adalah kecenderungan generasi muda dalam menggunakan teknologi dan informasi yang berlebihan. Hal ini tentunya sangat berpengaruh terhadap hasil belajar dan peningkatan prestasi belajar. Untuk itu saat ini guru dituntut untuk membimbing dan memiliki keahlian serta strategi khusus untuk menarik minat serta meningkatkan hasil belajar siswanya. Salah satu upaya yaitu menerapkan model Critical Thinkingyang dapat menumbuhkan kepercayaan diri peserta didik, mengajak siswa berpikir secara kritis, aktif dan memusatkan pembelajaran secara tenang sehingga tujuan pembelajaran dapat terlaksana dengan baik. Artikel ini difokuskan untuk meningkatkan pembelajaran PAI dengan menggunakan model Critical Thinking. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metodologi deskriptif, observasi dan analisis. Dalam dunia pendidikan tentunya tidak lepas dari peran seorang pendidik yang membangun dan menciptakan generasi muda yang lebih baik sebagai penerus ilmu pengetahuan. Untuk mencapai tujuan pembelajaran tersebut, guru dan siswa harus bekerja sama dengan baik agar materi dan pengetahuan yang disampaikan dapat terserap dengan baik pula. Pada dasarnya penelitian ini bertujuan untuk memfokuskan secara kemampuan kognitif, berpikir kritis, aktif, mandiri dan kreatif. Upaya yang dapat dilaksanakan adalah peningkatan kualitas pembelajaran PAI melalui model berpikir kritis.

Along with the development of the era of Islamic religious education tends to decline, one of the reasons is the tendency of the younger generation to use technology and information excessively. This is certainly very influential on learning outcomes and improving learning achievement. For this reason, currently teachers are required to guide and have special skills and strategies to attract interest and improve student learning outcomes. One of the efforts is to apply the Critical Thinking model that can foster student self-confidence, invite students to think critically, be active and focus on learning calmly so that learning objectives can be carried out properly. This article is focused on improving PAI learning by using the Critical Thinking model. This study uses a qualitative approach with a descriptive methodology, observation and analysis. In the world of education, of course, it cannot be separated from the role of an educator who builds and creates a better young generation as the successor of knowledge. To achieve these learning objectives, teachers and students must work well together so that the material and knowledge conveyed can be absorbed properly as well. Basically this research aims to focus on cognitive abilities, critical thinking, active, independent and creative. Efforts that can be implemented are improving the quality of PAI learning through critical thinking models.

Item Type: Journal Article
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam
Depositing User: usman usman usman
Date Deposited: 21 Sep 2022 02:51
Last Modified: 21 Sep 2022 02:51
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4176

Actions (login required)

View Item View Item