Utami, Lusi Tri (2021) Analiysis of speaking material in english textbook at grade XII published by kemendikbud 2018. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Lusi Tri Utami - 1701121224.pdf Download (1MB) |
Abstract
In a learning process of learning English, teaching materials are needed to support the learning process such as textbooks. Therefore, this research analysed English speaking material in English textbook for twelfth grade of Senior High School Published by Kemendikbud 2018.
The research problem of the study were: (1) What types of speaking material are there in “Bahasa Inggris” English textbook?, and (2) How is the content of the material on speaking English textbook for twelfth grades published by Indonesian government?. Therefore, the purposes of this study were: (1) To describe types of speaking material in “Bahasa Inggris” English Textbook., and (2) To identify the contain of material of speaking skills found in English textbook for twelfth graders published by Indonesian government.
In carrying out this research, researcher used a qualitative approach with content analysis method. Data collected by carrying out interview and documentation.
The main research findings were: (1) The speaking materials contained in “Bahasa Inggris” English textbooks for twelfth graders published by Indonesian governmentcontains material in the form of dialogue, monologue and tasks, and (2) The speaking material in the book can help students based on information of teachers.
Abstract
Didalam sebuah proses belajar khususnya bahasa inggris, bahan ajar sangat diperlukan untuk mendukung proses pembelajaran seperti buku pelajaran. Oleh karenaitu, penelitianinimenelititentangmateri speaking yang ada di buku pelajaran “Bahasa Inggris” untuk kelas XII SMA sederajat berdasarkan pendapat guru.
Rumusan masalah dari penelitian ini adalah: (1) Apa tipe dari materi berbicara yang ada di buku pelajaran “Bahasa Inggris”?, dan (2) Bagaimana isi dari materi berbicara pada buku bahasa inggris yang diterbitkan pemerintah indonesia?. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah: (1) Untuk mendeskripsikan tipe materi berbicara yang ada di buku pelajaran bahasa inggris , dan (2) Untuk mengidentifikasi isi dari materi berbicara pada buku bahasa inggris.
Dalam melaksanakan penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode analisis konten. Data dikumpulkan dengan melaksanakan wawancara dan dokumentasi.
Hasil yang diperoleh adalah: (1) Materi berbicara yang terdapat didalam buku pelajaran bahasa inggris “Bahasa Inggris” untuk kelas XII SMA yang diterbitkan oleh pemerintah Indonesia adalah berisi sebuah dialog, monolog dan tasks dan (2) Materi berbicara didalam buku tersebut dapat membantu siswa berdasarkan perspective guru yang digunakan untuk memberi penilaian terhadap buku pelajaran.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Speaking Material; Textbook Analysis; English Textbook |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL) |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com |
Date Deposited: | 06 Oct 2021 01:28 |
Last Modified: | 06 Oct 2021 01:28 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3560 |
Actions (login required)
View Item |