Astuti, Widi Dwi (2020) Analisis materi pembelajaran pendidikan fiqh di SMP Muhammadiyah Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Skripsi Widi Dwi Astuti - 1301111780.pdf Download (1MB) |
Abstract
Learning material in learning textbooks is always used as a source or main reference in retrieving information and knowledge. Therefore, learning material in textbooks is very important. The problem in this study is whether the learning materials of VII Class Fiqh Education of Muhammadiyah Middle School published by the Basic and Secondary Education Board of Muhammadiyah Central Leadership are in accordance with the ISMUBA Curriculum.
This study uses qualitative research on learning material in textbooks for Fiqh Education in class VII at Muhammadiyah Middle School. Data collection techniques, namely the documentation method, and data analysis techniques using content analysis (Content Analysis) means that the author analyzes the material or content contained in primary data (learning material in learning textbooks). Data analysis begins with reading, reviewing all available data, especially primary data. Then proceed with adjusting learning materials for VII grade jurisprudence in Muhammadiyah Middle School with ISMUBA Curriculum, describing data, and discussing research and drawing conclusions.
The results showed that the learning materials of Class VII Fiqh Education at Muhammadiyah Middle School were appropriate and could be used in the learning process. Therefore according to the authors of the learning material in the textbooks of Fiqh Education VII in SMP Muhammadiyah can be used as a source and teacher's handbook in the learning process.
ABSTRAK
Materi pembelajaran dalam buku teks pembelajaran selalu dijadikan sumber atau rujukan utama dalam mengambil informasi dan pengetahuan. Oleh karena itu, materi pembelajaran dalam buku teks sangat penting. Permasalahan dalam penelitian ini adalah bagaimana kesesuaian materi pembelajaran Pendidikan Fiqh kelas VII SMP Muhammadiyah terbitan Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah Pimpinan Pusat Muhammadiyah sudah sesuai dengan Kurikulum Al-Islam, Kemuhammadiyahan dan Bahasa Arab (ISMUBA).
Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif pada materi pembelajaran dalam buku teks pembelajaran Pendidikan Fiqh kelas VII di SMP Muhammadiyah. Teknik pengumpulan data yaitu dengan metode dokumentasi, dan teknik analisis data menggunakan analisis konten (Conten Analisis) artinya penulis melakukan analisis terhadap materi atau isi yang ada dalam data primer (materi pembelajaran dalam buku teks pembelajaran). Analisis data dimulai dengan membaca, menelaah seluruh data yang telah tersedia, terutama data primer. Kemudian dilanjutkan dengan menyesuaikan materi pembelajaran Pendidikan Fiqh kelas VII SMP Muhammadiyah dengan Kurikulum ISMUBA, memaparkan data, dan pembahasan penelitian dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukan bahwa materi pembelajaran Pendidikan Fiqh kelas VII SMP Muhammadiyah sudah sesuai dan dapat digunakan dalam proses pembelajaran. Maka dari itu menurut penulis materi pembelajaran pada buku teks pembelajaran Pendidikan Fiqh kelas VII di SMP Muhammadiyah dapat digunakan sebagai sumber dan buku pegangan guru dalam proses pembelajaran.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pendidikan Agama Islam; Fiqh |
Subjects: | 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 28 Jul 2021 04:07 |
Last Modified: | 28 Jul 2021 04:07 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3309 |
Actions (login required)
View Item |