Strategies in teaching reading comprehension at IAIN Palangka Raya

Sagita, Sagita (2020) Strategies in teaching reading comprehension at IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Sagita - 1401120954.pdf

Download (673kB)

Abstract

The aim of this research was the strategies applied by the lecturer in teaching reading comprehension and the lecturers’ implementation of teaching reading strategy at IAIN Palangka Raya. This study employed decriptive qualitative design by using phenomenology method (Creswell in Raco 2010 : 40).

This study used collecting data procedures techniques ; observation, interview and documentation. Subject of the study was the English Lecturer especially Appreciatve Reading Class in five semester by using Purposive Sampling technique. All the data were analyzed by using some procedures ; coding, data reduction, data display and conclusion.

This research revealed that the lecturer have used strategies in teaching reading comprehension in three reading stages ; pre-reading activties (brainstorming, encouraging the use of dictionary and discussing text types), while reading activities (reading aloud, reread for checking comprehension, direct reading activity, discussing of unknown words and retelling the text) and post reading activities (evaluating comprehension in particular tasks, clarifying and justifying the students’ answer, asking questions for specific informaton/sanning strategy and reviewing).

ABSTRAK

Tujuan dari penelitian ini adalah strategi yang diterapkan oleh dosen dalam pemahaman membaca mengajar dan implementasi strategi pengajaran membaca dosen di IAIN Palangka Raya. Penelitian ini menggunakan desain kualitatif deskriptif dengan menggunakan metode fenomenologi (Creswell dalam Raco 2010: 40).

Penelitian ini menggunakan teknik pengumpulan data prosedur; observasi, wawancara dan dokumentasi. Subjek penelitian adalah Dosen Bahasa Inggris khususnya Kelas Membaca Apresiasi dalam lima semester dengan menggunakan teknik Purposive Sampling. Semua data dianalisis dengan menggunakan beberapa prosedur; coding, reduksi data, tampilan data dan kesimpulan.

Penelitian ini mengungkapkan bahwa dosen telah menggunakan strategi dalam mengajar pemahaman membaca dalam tiga tahap membaca; kegiatan pra-membaca (brainstorming, mendorong penggunaan kamus dan mendiskusikan jenis teks), sementara kegiatan membaca (membaca dengan keras, membaca ulang untuk memeriksa pemahaman, kegiatan membaca langsung, membahas kata-kata yang tidak dikenal dan menceritakan kembali teks) dan kegiatan pasca membaca (mengevaluasi pemahaman dalam tugas-tugas khusus, mengklarifikasi dan membenarkan jawaban siswa, mengajukan pertanyaan untuk strategi informasi spesifik dan meninjau kembali).

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Bahasa inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 12 Jul 2021 04:37
Last Modified: 12 Jul 2021 04:37
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3200

Actions (login required)

View Item View Item