The students’ perception on use joox app in listening skill at IAIN Palangka Raya

Mahendra, M. Yusril (2020) The students’ perception on use joox app in listening skill at IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi M. Yusril Mahendra - 1601121072.pdf

Download (869kB)

Abstract

Nowadays, listening to music is an activity favored by young people. There is lots of music streaming applications that can help them listen to music anywhere. Joox is a music streaming application used by young people to listen to music. Some of them use Joox to listen to inter-local music. Not only providing audio, Joox also provides the lyrics for the song. These services can be an interesting way to improve vocabulary and listening skills. Some learners find it difficult to capture vocabulary when they are listening to audio.

The purpose of this study was to determine student perceptions regarding the use of Joox as a learning method that is used in addition to outside of classroom in increasing self-motivation towards learning English, especially in listening, The statements that given are about the impact of using Joox to their vocabulary and listening skill using likert scale. The result of questionnaire
revealed that students have positive perception toward the use of Joox in enhancing their vocabulary and listening.

This research used quantitative and qualitative methods in data collectionwith a purposive sampling technique. Data were analyzed with SPSS 20 to get standard deviations, averages, and medians. The population of this research was the 2017 English language students at IAIN Palangka Raya. 40 students as samples to answered questionnaire questions to complete the research objectives. 5 students as the main speakers in the interview to explain more deeply about the
student perception about Joox in listening skill. To collect data, researchers used questionnaires and interviews.

This research will explain more about how effective the use of Joox outside the classroom is using the Joox application. The main research findings show that: (1) Students was motivated to learn English when used Joox app because Joox provider lyric, student can listen song meanwhile listen song. (2) Students had positive perception on using Joox because they think used Joox not only improve their listening skill but also practice their pronunciation. (3) Student feel their listening skill engaged after used Joox app and enrich their vocabulary through listen song. effects in using Joox as a learning tool that can motivate listening skills.

ABSTRAK

Saat ini, mendengarkan musik menjadi kegiatan yang disukai oleh anak muda. Ada Banyak sekali aplikasi music streaming yang bisa membantu mereka mendengarkan musik dimana saja. Joox menjadi aplikasi streaming musik yang biasa digunakan anak muda untuk mendengarkan musik. Beberapa dari mereka
menggunakan Joox untuk mendengarkan musik antar-lokal. Tidak hanya menyediakan audio, Joox juga menyediakan lirik lagunya. Layanan tersebut bisa menjadi cara yang menarik meningkatkan kosa kata dan keterampilan mendengarkan. Beberapa pelajar menemukan cara yang sulit untuk menangkap
kosakata saat mereka mendengarkan audio.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi siswa tentang penggunaan joox sebagai metode pembelajaran yang digunakan selain di luar kelas dalam meningkatkan motivasi diri terhadap pembelajaran bahasa inggris khususnya dalam mendengarkan. Pernyataan yang diberikan adalah tentang dampak menggunakan joox untuk kosakata dan keterampilan mendengarkan mereka menggunakan skala likert. Hasil angket menunjukkan bahwa siswa memiliki persepsi yang positif terhadap penggunaan joox dalam meningkatkan kosa kata dan mendengarkan.

Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dan kualitatif dalam pengumpulan datanya dengan teknik purposive sampling. Data dianalisis dengan SPSS 20 untuk mendapatkan standar deviasi, rata-rata, dan median. Populasi penelitian ini adalah mahasiswa Bahasa Inggris angkatan 2017 di IAIN Palangka Raya. 40 siswa sebagai sampel untuk menjawab pertanyaan kuesioner guna melengkapi tujuan penelitian. 5 siswa sebagai pembicara utama dalam wawancara untuk menjelaskan lebih dalam tentang persepsi siswa tentang Joox dalam keterampilan menyimak. Untuk mengumpulkan data, peneliti menggunakan kuesioner dan wawancara. Terdiri mahasiswa sebagai narasumber utama dalam wawancara untuk
menjelaskan lebih dalam tentang seberapa efektif pengunaan joox di luar kelas mengunakan aplikasi joox. Temuan penelitian menunjukkan: (1)Siswa termotivasi untuk belajar bahasa Inggris saat menggunakan aplikasi joox karena joox
penyedia lirik, siswa dapat mendengarkan lagu sambil mendengarkan lagu. (2) Siswa memiliki persepsi positif tentang penggunaan joox karena menurut mereka penggunaan joox tidak hanya meningkatkan keterampilan mendengarkan juga
melatih pengucapannya. (3) Siswa merasakan ketrampilan mendengarkan setelah Menggunakan aplikasi joox dan memperkaya kosa kata mereka melalui lagu. menggunakan Joox sebagai sarana pembelajaran yang dapat memotivasi keterampilan mendengarkan.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan bahasa inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 09 Jul 2021 03:21
Last Modified: 09 Jul 2021 03:21
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3186

Actions (login required)

View Item View Item