Learning strategies of TEP preparation by EFL eighth semester students at IAIN Palangka Raya

Fitriah, Mariatul (2020) Learning strategies of TEP preparation by EFL eighth semester students at IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Mariatul Fitriah -1601121127.pdf

Download (2MB)

Abstract

To measure the students’ability in mastering English is commonly seen from the result of TOEFL. The main purpose of this test is to seek the EFL students profiency in English. IAIN Palangkaraya belongs to college that used the TOEFL score as one of the requirement of undergraduate thesis examination. However, many students particulary English education students cannot passed or get the minimum score of TEP, due to the problem, researcher interested to conduct a research to students who passed the TEP.

The objectives of the study are : (1) to describe learning strategies are used by EFL students, and (2) to find out students’reasons of using the learning strategies of TEP preparation.

The type of this study was qualitative approach. The data was taken from interview and the checklish data document (document record). EFL students who passed the TEP were the subject of this research. Then, the object of this study was the learning strategies are used by EFL students and their reasons of using the learning strategies. They were determined by purposive sampling technique. The interview was used to identify the students’ learning strategies and reasons of using the strategies.

The findings of this study shows some points as follows: (1) Direct strategy include: cognitive strategy such as translating the material and using resourses to learn, compensation strategy also belongs to direct strategy, students done several ways such as selected the main topic, using synonym, and asked to another friends. (2) Indirect strategy include: metacognitive strategy, in this strategy students overviewed the material they have known before then done the practice to measure their ability. Those are the most strategies are used by the students on all section in learning TEP. (3) They used those all strategies because it can support them to understand the material, then make them easier to comprehend what they are learning about.

Abstract

Untuk mengukur kemampuan siswa dalam menguasai Bahasa Inggris umumnya terlihat dari hasil TOEFL. Tujuan utama dari tes ini adalah untuk mencari kecakapan siswa pembelajar Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing. IAIN Palangkaraya termasuk perguruan tinggi yang menggunakan skor TOEFL sebagai salah satu syarat ujian skripsi. Namun, banyak siswa khususnya siswa pendidikan bahasa Inggris tidak dapat lulus atau mendapatkan nilai minimum TEP, karena masalah tersebut, peneliti tertarik untuk melakukan penelitian kepada mahasiswa yang lulus TEP.

Tujuan-tujuan dari penelitian ini adalah: (1) untuk menggambarkan strategi belajar yang digunakan oleh mahasiswa Bahasa Inggris sebagai Bahasa asing, dan (2) untuk menemukan alasan-alasan mahasiswa menggunakan strategi-strategi belajar tersebut dalam persiapan TEP.

Jenis dari penelitian ini adalah pendekatan kualitatif. Data diperoleh dari wawancara dan dokumen data ceklis (rekeman dokumen). Subjek penlitian ini adalah mahasiswa Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing yang lulus TEP. Kemudian, objek penelitian ini adalah strategi-strategi belajar yang digunakan oleh mahasiswa Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing dan alasana-alasan mereka menggunakan strategi-strategi belajar tersebut. Mereka ditentukan dengan teknik purposive sampling. Wawancara digunakan untuk mengetahui strategi-strategi belajar mahasiswa dan alasan-alasan menggunakan strategi tersebut.

Temuan penelitian ini menunjukkan beberapa poin sebagai berikut: (1) Strategi langsung meliputi: strategi kognitif seperti menerjemahkan materi dan menggunakan media untuk belajar, strategi kompensasi juga termasuk strategi langsung, siswa melakukan beberapa cara seperti memilih topik utama, menggunakan sinonim, dan bertanya kepada teman lain. (2) strategi tidak langsung meliputi: strategi metakognitif, dalam strategi ini siswa ikhtisar materi yang telah mereka ketahui sebelumnya, kemudian melakukan latihan untuk mengukur kemampuan mereka. Itulah strategi terbanyak yang digunakan oleh siswa di semua bagian dalam pembelajaran TEP. (3) mereka menggunakan semua strategi tersebut karena dapat mendukung mereka untuk memahami materi, kemudian membuat mereka lebih mudah untuk memahami apa yang mereka pelajari.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Test of Proficiency (TEP); EFL (English as a Foreign Language);Learning Strategy
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 06 Jul 2021 03:39
Last Modified: 06 Jul 2021 04:00
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3154

Actions (login required)

View Item View Item