Students perception of neuro linguistic programming based elt at english education study program of IAIN Palangka Raya

Azzahro, Nur (2020) Students perception of neuro linguistic programming based elt at english education study program of IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Nur Azzahro -1601121105.pdf

Download (2MB)

Abstract

Neuro Linguistic Programming was one of technique used in psychotherapy to deal with phobia, but now it adapted to education field. The term of NLP was still rare to be known in education especially in English education, but there are many researches proves that Neuro Linguistic Programming has a positive effect on teacher success. In the reality there still a few teacher who applied this technique so it was important to build the teacher awareness about the use of this technique in the classroom.

This study aims to found out students perception of Neuro Linguistic Programming based ELT at English Education Study Program of IAIN Palangkaraya. The focus of this research is to determine teacher success based on student perceptions on NLP-based English language teaching in ELT classroom and to find out how the teacher apply NLP-based English language teaching in ELT classrom.

This research used quantitative methods to collect data. The population of this study was 95 students of sixth and fourth semesters who took Advanced English Grammar, English Phonology for ELT, and English Syntax in 2019/2020 academic year. This study used the whole three classes. This study was mix method design with questionnaire and interview as the data collection technique. In analyzing data, several procedures were used such as collecting, reducing, displaying and summarizing data.

The result of the study indicated that the majority of the students had a positive belief or stongly agree to the teacher way of teaching wich was used NLP as her technique strategy and strongly agree that the lecturer was a success teacher in aspects of attention to all, morality, care and enthusiasm, teaching accountability, evaluation and teaching booster. The teacher used NLP technique in teaching and learning process which were establishing rapport, modeling, creating a learner filter, pacing with the learner, elicitation with learner, caliberation of the learner, reframing the approach, and collapsing an anchor by adapted it to the classroom circumtances. The final result of all these categorized is 84.8% and was categorized Strongly Agree that based on students perception the use of NLP based ELT is high (rxy = 0.33 > rtable = 0.05 at 5%).

Abstract

Neuro Linguistic Programming adalah salah satu teknik yang digunakan dalam psychoterapy untuk menangani trauma, tetapi saat ini sudah diadaptasi dalam bidang pendidikan. istilah NLP jarang diketahui khusunya di pendidikan bahasa Inggris, tetapi beberapa penelitian membuktikan bahwa Neuro Linguistic Programming mempunyai dampak positif pada keberhasilan guru. Dalam kenyataanya masih sedikit guru yang menggunakan teknik ini, itulah kenapa sangat penting untuk membangun kesadaran guru akan penggunaan teknik ini di kelas.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa terhadap ELT berbasis Neuro Linguistic Programming pada program Studi Pendidikan Bahasa Inggris IAIN Palangkaraya. Fokus penelitian ini adalah untuk menentukan keberhasilan guru berdasarkan persepsi siswa tentang pengajaran bahasa Inggris berbasis NLP di kelas ELT dan untuk mengetahui bagaimana guru menerapkan pengajaran bahasa Inggris berbasis NLP di kelas ELT.

Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif untuk mengumpulkan data. Populasi penelitian ini adalah 95 siswa semester enam dan empat yang mengambil mata kuliah Advanced English Grammar, English Phonology for ELT, dan English Syntax pada tahun akademik 2019/2020. Penelitian ini menggunakan seluruh tiga kelas. Penelitian ini adalah penelitian survei dengan kuesioner dan wawancara sebagai teknik pengumpulan data. Dalam menganalisis data, beberapa prosedur digunakan seperti mengumpulkan, mereduksi, menampilkan, dan meringkas data.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas siswa memiliki keyakinan positif atau "Sangat Setuju" terhadap cara mengajar NLP yang digunakan oleh Dosen sebagai strategi tekniknya dalam pengajaran dan "sangat setuju" bahwa dosen adalah guru yang sukses dalam aspek moral, kepedulian dan antusiasme, tanggung jawab pengajaran, penilaian, dan peningkatan pengajaran. Guru menggunakan teknik NLP dalam proses belajar mengajar yang mana adalah membangun hubungan, pemodelan, menciptakan filter pelajar, kecepatan dengan pelajar, pengrangsangan dengan pelajar, kaliberasi pelajar, membingkai pendekatan, dan meruntuhkan jangkar. Hasil akhir dari semua ini dikategorikan adalah 84.8% dan dikategorikan Sangat Setuju bahwa berdasarkan persepsi siswa penggunaan ELT berbasis NLP tinggi (rxy = 0.33 > rtable = 0.05 pada 5%).

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Students Perception; English Language Teaching; Neuro Linguistic
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 26 Apr 2021 06:46
Last Modified: 26 Apr 2021 06:46
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2878

Actions (login required)

View Item View Item