The students’ perception on the use of bahasa indonesia as medium instruction in english teaching at MAN Kota Palangka Raya

Dahsan, Zia Ulhak (2018) The students’ perception on the use of bahasa indonesia as medium instruction in english teaching at MAN Kota Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Zia Ulhak Dahsan - 1201120757.pdf

Download (1MB)

Abstract

The objectives of the study was to find out the sudents’ perception on the use Bahasa Indonesian as a medium instruction in teaching English and to analyze the teachers implement L1 in L2 classroom at MAN kota Palangka Raya.
In the study, the writer used qualitative case study approach with descriptive design. The populations of the study was the students of X grade language class and their teachers at MAN Kota Palangka Raya. The writer had took 25 students and 2 teachers as the sample.
The research tools were used for gathering data: questionnaires, interviews and four observations of one classroom. The techniques of data collecting in the study were used (1) a questionnaires and interview as foccus to know what is the students perception and (2) an observation and interview as foccus to know how the teachers implementation L1 in L2 class. In analyzing the data, the writer used data collection, data reduction, data display and conclusion.
The main research findings showed that: (1) There were 21 students (84%) agreed to the usage of Bahasa Indonesian as a medium of instruction in the class practically, it was because the ability and comprehension to understand the explanation of the teachers was low (2) There were 4 students (16 %) disagreed if the teachers used Bahasa Indonesian as a medium of instruction in English class. It was because they believed that the usage of English could improved their ability and skill of English. (3) The teachers used L1 in L2 class only in the circumstances where students' learning became deadlocked, when the students did not knew the new vocabulary, and when the teacher give some new of material learning. Based on the teachers interview, they usually to use L1 translation to clarify difficult items for weak learners, so that the students did not lag behind their peers.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengukur persepsi siswa terhadap penggunaan bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar di pembelajaran bahasa Inggris dan untuk menganalisa bagaimana guru menerapkan bahasa Ibu/Indonesia di kelas bahasa Inggris di MAN Kota Palangka Raya.
Didalam penelitian ini, penulis mengunakan pendekatan studi kasus kualitatif dengan desain deskriftif. Populasi penelitian adalah siswa kelas 10 dan guru yang mengajar bahasa Inggirs di MAN Kota Palangka Raya. Penulis telah mengambil 25 siswa dan 2 guru sebagai sampel.
Instrumen yang digunakan dalam pengambilan data adalah observasi, angket dan wawancara. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan: (1) instrument angket dan wawancara untuk fokus kepada apa persepsi siswa dan (2) Intrument observasi dan wawancara untuk mengetahui bagaimana guru menerapkan L1 di kelas L2 . Dalam menganalisis data, penulis menggunakan teknik pengumpulan data, reduksi data, menampilkan data dan pengambilan kesimpulan.
Temuan penelitian utama menunjukkan bahwa: (1) Ada 21 siswa (84%) setuju dengan penggunaan bahasa Indonesia sebagai bahasa pengantar secara nyata di kelas bahasa Inggris, hal itu dikarenakan kemampuan dan pemahaman siswa dalam bahasa Inggris masih rendah (2) Ada 4 siswa (16%) tidak setuju jika guru menggunakan Bahasa Indonesia sebagai bahasa pengantar di kelas bahasa Inggris. Hal itu dikarenakan siswa percaya bahwa penggunaan bahasa Inggris dapat meningkatkan kemampuan dan keterampilan bahasa Inggris mereka. (3) Para guru menggunakan L1 di kelas L2 hanya dalam keadaan di mana siswa menemui jalan buntu dalam pembelajaran, ketika siswa tidak tahu kosakata baru, dan ketika guru memberikan materi pembelajaran baru. Berdasarkan wawancara guru, mereka biasanya menggunakan terjemahan L1 untuk mengklarifikasi hal-hal yang sulit untuk siswa yang lemah menangkap inti pembelajaran, sehingga siswa tersebut tidak tertinggal di belakang siswa lainnya.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Bahasa Inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 10 Oct 2019 02:13
Last Modified: 10 Oct 2019 02:13
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1738

Actions (login required)

View Item View Item