Upaya guru dalam memotivasi siswa pada pembelajaran sejarah kebudayaan islam dengan menggunakan metode “Timeline” di MAN Kota Palangka Raya

Fuhadha, Alfan (2017) Upaya guru dalam memotivasi siswa pada pembelajaran sejarah kebudayaan islam dengan menggunakan metode “Timeline” di MAN Kota Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Skripsi Alfan Fuhadha - 1201111706.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Motivasi tidak hanya menjadikan siswa terlibat dalam kegiatan akademik, motivasi juga penting dalam menentukan seberapa jauh siwa akan belajar dari suatu kegiatan pembelajaran atau seberapa jauh menyerap informasi yang disajikan kepada mereka dengan menggunakan metode Timeline pada pembelajaran Sejarah kebudayaan Islam.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah 1) Bagaimana cara guru dalam memotivai siswa padapembelajaran sejarah kebudayaan islam di MAN Kota Palangka Raya ?2)Bagaimana cara guru dalam menerapkan metode timeline pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam untuk memotivasi siswa ?
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan subjek penelitian satu orang guru mata pelajaran PAI yang masih aktif dan sebagai informan adalah 5 siswa kelas XI IPA 5 dan Wakamad Kurikulum. Teknik pengumpulan data yang digali dengan observasi, wawancara dan dokumentasi. Yang diabsahkan dengan trigulasi dan selanjutnya dianalisis dengan tiga tahapan yaitu; 1) Reduction, 2) Display,3) Conclusion Drawing.
Hasil penelitian menunjukkan:1) Upaya guru dalam memotivasi siswa yang dilaksanakan di MAN Kota P.Raya sudah baik. Guru memberikan akan kemudahan pada pembelajaran SKI dengan memberikan hadiah, berupa nilai yang baik. Secara tidak langsung membuat murid menjadi bersemangat dan termotivasi. 2) Diawal pembelajaran guru menjelaskan tentang materi proses lahirnya dan fase-fase pemerintahan Bani Umayyah I. Setelah itu guru menerapkan metode timeline. guru menarik garis lurus horizontal dan menuliskan waktu tertentu dan beberapa kejadian penting untuk dihapal. Setelah itu guru menjelaskan peristiwa-peristiwa penting yang terjadi pada tahun tertentu dan menjelaskan hubungannya dari tahun ke tahun. Setelah itu guru membuat kesimpulan pada pembelajaran.

ABSTRACT

Motivation not only makes students engage in academic activities, motivation is also important in determining how far the students learn from a learning activity or how far absorb the information presented to them by using the Timeline method on the learning history Islamic culture.
The formulation of the problem in this research is 1) How the teacher’s efforts in motivating students on SKI learning in MAN Kota Palangka Raya? 2) How does the teacher apply the timeline method to the Learning of History of Islamic Culture History to motivate the students?
This study uses a qualitative approach, with the subject of one research subject teachers who are still active PAI and as informants are 5 students class XI IPA 5 and Wakamad curriculum. Data collection techniques are explored with observation, interviews and documentation. Which is validated with the stimulation and then analyzed by three stages namely; 1) Reduction, 2) Display, 3) Conclusion Drawing.
The results showed: 1) The teacher’s efforts in motivating students in MAN Kota Palangka Raya is good alrealy. Teachers provide convenience on learning SKI subjects by giving a gift, in the form of a good score. Indirectly make students become excited and motivated. 2) At the beginning of the lesson, the teacher explained the material about the processes and phases of the Umayyad I empire. After that the teacher applied the timeline method. the teacher draws a horizontal straight line and writes down a certain time and some important events to memorize. After that the teacher explains the important events that occur in a particular year and explains the relationship from year to year. After that the teacher makes a conclusion on the learning.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Motivasi; Sejarah Kebudayaan Islam; Timeline
Subjects: 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2202 History and Philosophy of Specific Fields > 220299 History and Philosophy of Specific Fields not elsewhere classified
22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Agama Islam
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 24 Jul 2018 03:08
Last Modified: 24 Jul 2018 03:08
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1075

Actions (login required)

View Item View Item