Majeri, H (2016) Manajemen pembiayaan pendidikan yang bersumber dari masyarakat/orang tua (studi pada MTs Darul Ulum Palangka Raya). Masters thesis, IAIN Palangka Raya.
|
Text
Abstrak.pdf Download (789kB) | Preview |
|
|
Text
BAB I.pdf Download (318kB) | Preview |
|
|
Text
BAB II.pdf Download (378kB) | Preview |
|
|
Text
BAB III.pdf Download (250kB) | Preview |
|
|
Text
BAB IV.pdf Download (332kB) | Preview |
|
|
Text
BAB V.pdf Download (368kB) | Preview |
|
|
Text
BAB VI.pdf Download (15kB) | Preview |
Abstract
Education financing is a very important part in improving the quality of education. So, the function of education financing management becomes demands in each institution, especially the financing of education from community/parents, because the financing management of education from the community/parents are often overlooked, compared to funding sources from the government. Therefore, in this study the researcher attempted to conduct research on the Management of education financing sourced from the community/parents (Study on MTs Darul Ulum Palangka Raya). The problem of this research are: 1. How is the planning ?, 2. How is the realization of financing budget?, 3. How is the supervision?, 4. How is the accountability reports of the management of the education funding sourced from the public / parents ?. By aiming to describe: 1. Form of planning, 2. Realization of financing budget, 3. The implementation of Supervision, 4. Form of accountability report of management education financing sourced from the public / parents.
This study was qualitative research, this was conducted in MTs Darul Ulum Palangkaraya, data collection techniques through observation, interview and documentation. This study used three stages of analysis, namely: data reduction, data display, and the data conclusion drawing / verification. Test data validity in qualitative research included tests of credibility (internal validity), transferability (external validity), dependability (reliability) and confirmability (objectivity).
The results of the study 1) planning of RAPBM made based on the results of the meeting with the format that has been offered by the Madrasah; 2) the realization of the budget referred to RAPBM by recording cash flows of revenues and expenditures; 3) monitoring of the RAPBM realization done by Madrasah;
4). The accountability report was made in the form of committee cash book that included the current revenue and expenditure, along with proof of receipt.
ABSTRAK
Pembiayaan pendidikan merupakan bagian yang sangat penting dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Untuk itu fungsi manajemen pembiayaan pendidikan menjadi tuntutan di setiap lembaga pendidikan, terutama pembiayaan pendidikan yang bersumber dari masyarakat/orang tua, karena manajemen pembiayaan pendidikan yang bersumber dari masyarakat/orang tua sering diabaikan, dibanding sumber dana dari pemerintah. Oleh sebab itu dalam penelitian ini peneliti berupaya melakukan riset mengenai Manajemen Pembiayaan Pendidikan yang Bersumber Dari Masyarakat/Orang Tua (Studi Pada MTs Darul Ulum Palangka Raya). Fokus permasalahan dalam peneliti ini yaitu: 1. Bagaimana perencanaan?, 2. Bagaimana realisasi anggaran pembiayaan?,3. Bagaimana pengawasan?, 4. Bagaimana laporan pertanggungjawaban pengelolaan pembiayaan pendidikan yang bersumber dari masyarakat/orang tua?. Dengan tujuan mendeskripsikan : 1. Bentuk perencanaan, 2. Realisasi anggaran pembiayaan, 3. Pelaksanaan pengawasan, 4. Bentuk laporan pertanggungjawaban pengelolaan pembiayaan pendidikan yang bersumber dari masyarakat/orang tua.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif, yang dilakukan di MTs Darul Ulum Palangka Raya, teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Penelitian ini menggunakan 3 tahapan analisis, yaitu : data reduction, data display, dan data conclusion drawing/verification. Uji keabsahan data dalam penelitian kualitatif meliputi uji credibility (validitas internal), transferability (validitas eksternal), dependability (reliabilitas) dan confirmability (obyetivitas).
Hasil penelitian 1) perencanaan RAPBM dibuat berdasarkan hasil rapat dengan format yang telah ditawarkan oleh pihak Madrasah; 2) realisasi anggaran mengacu pada RAPBM dengan melakukan pencatatan arus kas penerimaan dan pengeluaran; 3) pengawasan realisasi RAPBM dilakukan oleh pihak Madrasah; 4). Laporan pertanggung jawaban dibuat dalam bentuk buku kas komite yang memuat arus penerimaan dan pengeluaran yang disertai dengan bukti kwitansi.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Management; Education Financing; pembiayaan pendidikan; Pendidikan Islam; RAPBM |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130211 Religion Curriculum and Pedagogy 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130304 Educational Administration, Management and Leadership |
Divisions: | Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam |
Depositing User: | muchti muchti nurhidaya |
Date Deposited: | 04 Sep 2017 07:56 |
Last Modified: | 04 Sep 2017 07:56 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/755 |
Actions (login required)
View Item |