Students’ perception of English as a Medium of instruction in teaching English at senior high schools in Palangka Raya

Rahmdanai, Denni (2016) Students’ perception of English as a Medium of instruction in teaching English at senior high schools in Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Abstrak.pdf

Download (873kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter I.pdf

Download (191kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter II.pdf

Download (241kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter III.pdf

Download (585kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter IV.pdf

Download (701kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter V.pdf

Download (146kB) | Preview

Abstract

This research was aim to uncover what extent of students’ expectation of English as a Medium of Instruction used by the English teacher in teaching English at Senior High Schools in Palangka Raya. It is descriptive research of which the approach is a survey in totally 4 senior high schools namely, MAN Model (Islamic senior high school), MAS Muslimat–N.U (Islamic senior high school), SMA Negeri 4 and SMK Negeri 2 which the samples consist of 134 second grade students taken from one class each of those schools. It was using the cluster random sampling technique to establish the samples. And questionnaire as the main instrument used to collect the data which consist of 10 items of factual, behavioral and attitudinal of English as a medium of instruction.

The result showed that mostly students agree of English as a medium of instruction applied dominantly by the English teacher in teaching the English subject in the class. The students’ also agreed that it could be increase their standard of English and motivate them to learn English, improve their confidence to speak up, and helps them to understand more of English textbook or article and international culture. It could be seen from the percentage score of the data result that 50 % (67) students ‘agree’ and 25 % (34) students ‘strongly agree’. Mode and median also show positive frequently stated the same value 3. Thus, the use of English as a medium of instruction in teaching English at senior high schools in Palangka Raya, can be implemented by the English teachers as the main provider of English as the target language, students’ motivated and get confidence of English.

ABSTRAK

Riset ini dimaksud untuk mengungkap seberapa jauh ekspektasi siswa terhadap Bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar oleh guru bahasa Inggris dalam mengajarkan bahasa Inggris di SMA/MA/SMK di Kota Palangka Raya. Ini adalah penelitian deskripsi dengan pendekatan survey dengan total 4 sekolah yaitu, MAN Model, MAS Muslimat N.U, SMA Negeri 4 dan SMK Negeri 2 dengan jumlah sampel 134 siswa kelas sebelas diambil dari 1 kelas ditiap-tiap sekolah tersebut. Untuk menentukan sampel ini menggunakan teknik pengelompokan sampel acak. Dan angket sebagai instrument utama digunakan dalam pengambilan data yang terdiri dari 10 item tentang, faktual, kebiasaan dan tingkah laku tentang bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar.

Hasilnya menunjukan bahwa kebanyakan siswa setuju dengan bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar di terapkan secara dominan oleh guru bahasa Inggris dalam mengajar di kelas bahasa Inggris. Siswa juga setuju bahwa bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar yang digunakan dominan dapat meningkatkan standarisasi bahasa Inggris siswa, siswa termotivasi belajar bahasa Inggris, meningkatkan kepercayaan diri untuk berbicara bahasa Inggris, membantu siswa memahami lebih tentang buku-buku atau artikel berbahasa Inggris dan budaya Internasional. Dapat dilihat pada hasil data presentasinya menunjukan 50% (67) siswa ‘setuju’ dan 25% (34) siswa ‘sangat setuju’. Mean dan median juga menunjukan frekuensi positif yaitu nilai 3. Dengan demikian, penggunaan Bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar dalam mengajarkan mata pelajaran bahasa Inggris di SMA/MA/SMK di Kota Palangkaraya dapat di terapkan oleh guru bahasa Inggris sebagai provider utama bahasa Inggris sebagai target bahasa. Siswa termotivasi dan mendapatkan kepercayaan diri dalam bahasa Inggris.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Perception; medium of instruction; teaching; bahasa Inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 13 Jul 2017 09:06
Last Modified: 13 Jul 2017 09:06
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/619

Actions (login required)

View Item View Item