Jasiah, Jasiah and Maisura, Maisura and Susilo, Catur Budi and Trinova, Zulfia (2023) Pembelajaran diferensiasi di tengah kurikulum merdeka. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6 (10). pp. 7683-7689. ISSN 2614-8854
Text
Pembelajaran Diferensiasi di Tengah Kurikulum Merdeka - Jasiah.pdf Download (217kB) |
Abstract
The COVID-19 pandemic has caused changes to the school curriculum as a guide in the
learning process at school. This is following the needs of students and teachers in
carrying out teaching and learning activities. Differentiated learning is learning carried
out by the teacher to suit the needs of each student, in the current independent
curriculum. In differentiated learning four aspects can be controlled by the teacher,
namely content, process, product, and the environment or learning climate in the
classroom. The purpose of this research is to find out how differentiation learning is
amid the current independent curriculum. The method used in this research is to use
Literature Review, namely the research begins by looking for articles related to the
research topic to be carried out and using the narrative method by grouping similar
extracted data according to the results measured to answer the objective. The teacher's
role in differentiation learning has innovation in choosing learning methods, models
and strategies so that students are more motivated in participating in the learning
process. So to improve the quality of learning in the classroom, the teacher's role is
very important in determining the success of a lesson.
Abstract
Pandemi COVID-19, menyebabkan perubahan pada kurikulum sekolah sebagai
panduan dalam proses pembelajaran di sekolah. Hal ini sesuai dengan kebutuhan
siswa dan guru dalam melaksanakan kegiatan belajar mengajar. Pembelajaran
diferensiasi adalah pembelajaran yang dilakukan oleh guru untuk menyesuaikan
dengan kebutuhan masing-masing peserta didik, di dalam kurikulum merdeka saat ini,
Dalam pembelajaran berdiferensiasi terdapat empat aspek yang dapat dikendalikan
oleh guru yaitu konten, proses, produk, dan lingkungan atau iklim pembelajaran di
kelas. Tujuan di buatnya penelitian ini untuk mengetahui bagaimana pembelajaran
diferensiasi di tengah kurikulum merdeka saat ini. Metode yang digunakan dalam
penelitian ini yaitu menggunakan Literature Review yaitu penelitian diawali dengan
mencari artikel-artikel yang berkaitan dengan topik penelitian yang akan dilakukan
serta menggunakan metode naratif dengan mengelompokkan data-data hasil ekstraksi
yang sejenis sesuai dengan hasil yang diukur untuk menjawab tujuan. Peran guru
dalam pembelajaran diferensiasi memiliki inovasi dalam memilih metode, model dan
strategi pembelajaran agar peserta didik lebih termotivasi dalam mengikuti proses
pembelajaran, Sehingga dalam upaya meningkatkan kualitas pembelajaran di kelas,
peran guru sangat penting dalam menentukan keberhasilan suatu pembelajaran.
Item Type: | Journal Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Guru; Inovasi; Strategi Pembelajaran |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130309 Learning Sciences |
Divisions: | Perpustakaan Pusat |
Depositing User: | Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com |
Date Deposited: | 26 Jun 2024 08:01 |
Last Modified: | 26 Jun 2024 08:26 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/5527 |
Actions (login required)
View Item |