An analysis of student’s difficulties in learning mathematics at Madrasah Ibtidaiyah

Supriatin, Atin and Latifah, Aeni and Annisah, Siti (2023) An analysis of student’s difficulties in learning mathematics at Madrasah Ibtidaiyah. AL IBTIDA: Jurnal pendidikan guru MI, 10 (2). pp. 353-362. ISSN 2442-5133

[img] Text
artikel al ibtida - Atin Supriatin.pdf

Download (284kB)
Official URL: https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/ib...

Abstract

This study aims to describe the level of difficulty of students in solving story problems in
mathematics learning at Madrasah Ibtidaiyah. This research is a descriptive-analytical
study. The participants of the study were third-grade students at one Madrasah Ibtidaiyah
in Palangka Raya City, which numbered 34 people and fifth-grade students at one
Ibtidaiyah Madrasah in East Lampung City, which amounted to 40 people. Data collection
techniques use tests in the form of 10 questions. The tests given to the research sample
have met the criteria of validity and reliability. Data analysis techniques use descriptive
statistics in the form of tables and graphs through the calculation of averages and
percentages. The results of this study explain that, in general, students have difficulty
solving story problems. The most difficulty experienced by third graders is associating
mathematics with daily life problems, which is 83.82%. In comparison, the most difficulty
experienced by fifth-grade students is changing the language of everyday problems into the
language of mathematics (making mathematical models or making a solution plan), which
is 82%. This research produced a novelty in describing the difficulty of students solving
story problems in mathematics learning by linking mathematics to daily life problems in
Madrasah Ibtidaiyah.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tingkat kesulitan siswa dalam memecahkan
masalah cerita dalam pembelajaran matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Penelitian ini
merupakan penelitian deskriptif analitis. Subjek penelitian adalah siswa kelas III Madrasah
Ibtidaiyah Kota Palangka Raya yang berjumlah 34 orang dan siswa kelas lima Madrasah
satu Madrasah Kota Lampung Timur yang berjumlah 40 orang. Teknik pengumpulan data
menggunakan tes berupa 10 pertanyaan. Tes yang diberikan kepada sampel penelitian telah
memenuhi kriteria validitas dan reliabilitas. Teknik analisis data menggunakan statistik
deskriptif berupa tabel dan grafik, melalui perhitungan rata-rata dan persentase. Hasil
penelitian ini menjelaskan bahwa pada umumnya siswa mengalami kesulitan dalam
memecahkan masalah cerita. Kesulitan yang paling banyak dialami oleh siswa kelas tiga
adalah mengaitkan matematika dengan masalah kehidupan sehari-hari, yaitu 83,82%.
Sedangkan kesulitan yang paling banyak dialami oleh siswa kelas V adalah mengubah
bahasa soal sehari-hari menjadi bahasa matematika (membuat model matematika atau
membuat rencana solusi) yaitu 82%. Penelitian ini menghasilkan kebaruan berupa
deskripsi kesulitan siswa memecahkan masalah cerita dalam pembelajaran matematika
dengan mengaitkan matematika dalam masalah kehidupan sehari-hari di Madrasah
Ibtidaiyah.

Item Type: Journal Article
Uncontrolled Keywords: Pembelajaran; Matematika; Siswa
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130208 Mathematics and Numeracy Curriculum and Pedagogy
13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130309 Learning Sciences
Divisions: Perpustakaan Pusat
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 20 Jun 2024 06:28
Last Modified: 20 Jun 2024 06:28
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/5512

Actions (login required)

View Item View Item