The mimetic and expressive analysis in the be: life goes on album music by Bangtan Sonyeondan

Amukti, Dyah Ayu Sekar (2021) The mimetic and expressive analysis in the be: life goes on album music by Bangtan Sonyeondan. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Dyah Ayu Sekar Amukti - 1701121160.pdf

Download (2MB)

Abstract

Music contained elements of literature and language that are in harmony with their respective roles and functions. Music is the art of combining vocal or instrumental sounds for aesthetic form or emotional expression. Then, through a mimetic approach that emphasizes the perspective of the relationship of literary works with the reality that occurs and an expressive approach is based on the theory that literary works contain themselves, the spirit of the author, and creativity play an important role.

The study's goals were to determine the relationship between mimetic and expressive analysis in Bangtan Sonyeondan's "BE: LIFE GOES ON" album and determined the pedagogical implications of mimetic and expressive analysis on Bangtan Sonyeondan's "BE: LIFE GOES ON." In addition, their songs are very eye-catching; the lyrics seem to reflect the condition of each member in dealing with the pandemic that occurred.

In this study, the research conducted included content analysis. The research design is qualitative research, and the method used is a mimetic and expressive approach. With this analysis, researchers will explore education's meaning and moral values based on the picture of reality contained in the song lyrics. The data collection method is library research in which researchers collect data sources from books, journals, articles, theses, and other supporting sources related to the topic of this research.

After completed the research, the researcher found four songs that included mimetic analysis with 30 parts of song lyrics, and two songs included expressive analysis type with 18 parts of song lyrics. In this case, the researcher found there were educational values in several lyrics contained in the six songs that had been analyzed. These values were the values of character education promoted by the government to develop virtuous character in the welcoming generation, especially students.

Abstract

Musik mengandung unsur sastra dan bahasa yang selaras dengan peran dan fungsinya masing-masing. Musik adalah seni menggabungkan suara vokal atau instrumental yang berisikan estetika atau ekspresi emosional. Kemudian, melalui pendekatan mimetik yang menekankan pada perspektif hubungan karya sastra dengan realita yang telah terjadi dan pendekatan ekspresif yang didasarkan pada teori bahwa karya sastra mengandung ekspresi diri, emosi pengarang, dan kreativitas memegang peranan penting.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara analisa mimetik dan ekspresif pada album “BE: LIFE GOES ON” karya Bangtan Sonyeondan serta untuk mengetahui implikasi pedadogik dari analisa mimetik dan ekspresif pada “BE: LIFE GOES ON” milik Bangtan Sonyeondan. Sedangkan Alasan pemilihan lagu-lagu BTS sebagai penelitian didasarkan pada beberapa aspek terkait. Selain itu, lagu-lagu mereka sangat menarik perhatian; liriknya seolah mencerminkan kondisi setiap member untuk menghadapi pandemi yang terjadi. Perpaduan bahasa inggris dan korea yang seirama dan kreatif sehingga terdengar merdu bagi siapapun selama masa karantina.

Dalam penelitian ini, penelitian yang dilakukan termasuk analisa isi. Desain penelitian ini adalah penelitian kualitatif dan metode yang digunakan ialah pendekatan mimesis dan ekspresif. Dengan analisa ini, peneliti akan menggali makna dan nilai moral pendidikan berdasarkan gambaran realita yang terkandung didalam lirik lagu. Metode pengumpulan data adalah penelitian kepustakaan yang mana peneliti mengumpulkan sumber data dari: buku-buku, jurnal, artikel, tesis dan sumber pendukung lainnya yang berkaitan dengan topik penelitian ini.

Setelah menyelesaikan penelitian, peneliti menemukan empat lagu yang termasuk analisis mimesis dengan 30 bagian lirik lagu, dan dua lagu termasuk jenis analisis ekspresif dengan 18 bagian lirik lagu. Dalam hal ini peneliti menemukan adanya nilai-nilai pendidikan pada beberapa lirik yang terdapat pada keenam lagu yang dianalisis. Nilai-nilai tersebut merupakan nilai-nilai pendidikan karakter yang digalakkan oleh pemerintah untuk mengembangkan karakter yang berbudi pekerti pada generasi penyambutan, khususnya siswa.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Expressive; Character; Mimetic; Education
Subjects: 19 STUDIES IN CREATIVE ARTS AND WRITING > 1904 Performing Arts and Creative Writing > 190406 Music Composition
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 29 Dec 2022 07:32
Last Modified: 29 Dec 2022 07:48
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4460

Actions (login required)

View Item View Item