The correlation among reading strategies and digital literacy toward reading comprehension during the covid- 19 pandemic

Purwatmiasih, Fajar (2021) The correlation among reading strategies and digital literacy toward reading comprehension during the covid- 19 pandemic. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Fajar Purwatmiasih - 1701121197.pdf

Download (2MB)

Abstract

Reading is one of the activities usually carried out by students and the wider community to obtain text or digital information. It refers to reading a foreign language text. Reading is very complex skill, therefore reading requires an accurate strategies. In addition the ability to read, the ability to know digital literacy is very important in this modern era. Students are expected to apply accurate reading strategies and digital literacy to get the information.

This study aims to find a correlation between reading strategies digital literacy and reading comprehension during Covid-19 pandemic. This research focuses on finding the correlation between reading strageies, digital literacy and reading comprehension.

Quantitative method with correlation design is used in this study wich involved 28 students in other English Education in IAIN Palangka Raya. Participants were randomly selected using name shuffles to fill out the questionnaire and reading test. The study used a random sampling technique, data collection use two instuments, namely a questionnaire and reading test.

The result show that the correlation between variable, first reading strategies and reading comprehension there was no significant correlation, second digital literacy and reading comprehension there was significant correlation, while between reading strategies and digital literacy toward reading comprehension there was significant correlation. This shows that there was a correlatin between variabels to other variables.

Abstract

Membaca adalah salah satu kegiatan yang biasa dilakukan oleh siswa maupun masyarakat luas untuk memperoleh informasi baik secara teks maupun digital. Hal ini mengacu pada membaca teks bahasa asing. Membaca adalah salah satu keterampilan yang sangat kompleks, oleh sebab itu membaca diperlukan adanya strategi yang akurat selain itu kemampuan digital literacy sangat diperlukan pada era modern seperti sekarang. Siswa diharapkan dapat menerapkan strategi membaca dan menguasai digital literacy.

Penelitian ini bertujuan untuk menemukan korelasi antara strategi membaca, digital literacy terhadap pemahaman membaca siswa. Penelitian ini berfokus pada menemukan korelasi antara strategi membaca, digital literasi dan pemahaman membaca siswa pada masa pandemic Covid-19.

Metode kuantitatif dengan rancangan korelasi digunakan pada penellitian ini yang melibatkan 28 siswa pada pendidikan bahasa inggris IAIN Palangka Raya. Peneliti memilih partisipan secara acak dengan metode kocokan nama. Peneliti menggunakan teknik random sampling berdasarkan sistem acak. Pengumpulan data menggunakan dua instrument yakni angket dan juga test.

Hasil penelitian menunjukan bahwa yang pertama korelasi antara strategi membaca dan juga pemahaman membaca tida memiliki signifikan korelasi, digital literasi dan pemahaman membaca memiliki hubungsn signifikan korelasi. Sedangkan antara strategi membaca dan digital literasi terharap pemahaman membaca memiliki signifikan korelasi, yang menunjuka bahwa tiap variable memiliki korelasi dengan tingkatan yang berbeda.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Digital Literacy; Reading Comprehension; Correlation
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130309 Learning Sciences
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 07 Dec 2022 08:52
Last Modified: 07 Dec 2022 08:52
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4374

Actions (login required)

View Item View Item