The Effect Of Mnemonic Technique On Vocabulary Recall Of The Tenth Grade Students Of SMAN 3 Palangka Raya

Sriyumahmuda, Sriyumahmuda (2014) The Effect Of Mnemonic Technique On Vocabulary Recall Of The Tenth Grade Students Of SMAN 3 Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Abstract (SR).pdf

Download (342kB) | Preview
[img]
Preview
Text
file II.pdf

Download (46kB) | Preview
[img]
Preview
Text
file III.pdf

Download (100kB) | Preview
[img]
Preview
Text
file IV.pdf

Download (151kB) | Preview
[img]
Preview
Text
file V.pdf

Download (445kB) | Preview
[img]
Preview
Text
file VI.pdf

Download (28kB) | Preview

Abstract

This study aimed to measure the effect of mnemonic techniques in the ability to memorize vocabulary at SMAN 3 of Palangka Raya. In addition, the researchers wanted to students and can easily recall previously learned vocabulary. Authors interested in researching this because basically vocabulary is something important that applied in learning a language. When a student has a lot of vocabulary that they will be easier to learn the language. One way that is used to facilitate students memorizing of vocabulary with mnemonic technique.
Based on the opinion above , the author wants to prove its truth. In this study, the authors use quantitative methods in data collection . The research instrument is a test . The population is the entire class X students of SMAN 3 Palangka Raya totaling 366 students. From this population, two classes taken as samples by using purposive sampling technique ( purposive sampling ) . For the sample are taken as the sample is XIIS 3 and XMIA 1, amounting to 60 students. Both groups were given a pre- test to obtain the value of the first students. After obtaining the value of pre- test, students in the experimental group were taught with the mnemonic techniques and the students in the control group was taught without a mnemonic technique. After getting the data from the experimental and control groups, the researchers analyzed the data using t - test calculation with manual calculations for hypothesis testing.
The results showed that the value of t count greater than the value t table significance level of 5% or ≥ 2.00 with 7.153 degrees of freedom 58. hypothesis testing results show that the alternative hypothesis ( Ha), which states that there is a significant influence using the mnemonic technique to memorize vocabulary in Senior High School 3 Palangka Raya been accepted and null hypothesis ( ho ) states that there is no significant effect without the use of mnemonic techniques to memorize vocabulary in the State High School 3 Palangka Raya has been rejected. This means that students who are taught to used these techniques in memorizing vocabulary words better than those who did not used the technique

Indonesia
Penelitian ini bertujuan untuk mengukur pengaruh teknik mnemonic dalam kemampuan menghapal kosa kata pada siswa SMAN 3 Palangka Raya. Selain itu, peneliti ingin agar siswa dapat dengan mudah dan mengingat kembali kosa kata yang dipelajari sebelumnya. Penulis tertarik untuk meneliti ini karena pada dasarnya kosakata adalah sesuatu yang penting yang di aplikasikan dalam mempelajari suatu bahasa. Ketika siswa memiliki kosakata yang banyak mereka akan lebih mudah mempelajari bahasa. Salah satu cara yang digunakan untuk mempermudah siswa dalam menghapal yaitu dengan teknik Mnemonic.
Berdasarkan pendapat diatas, penulis ingin membuktikan kebenarannya. Pada penelitian ini, penulis menggunakan metode kuantitatif dalam pengumpulan datanya. Instrumen penelitiannya adalah tes. Populasinya adalah seluruh siswa kelas X SMAN 3 Palangka Raya yang berjumlah 366 siswa. Dari populasi tersebut, di ambil dua kelas sebagai sampel dengan menggunakan teknik sampel bertujuan (purposive sampling). Kelas yang di ambil sebagai sampel adalah XIIS 3 and XMIA 1 yang berjumlah 60 siswa. Kedua kelompok diberikan pra uji untuk memperoleh nilai pertama siswa. Setelah memperoleh nilai pra uji, siswa di kelompok eksperimen diajarkan dengan teknik mnemonic dan siswa di kelompok kontrol diajarkan tanpa teknik mnemonic. Setelah mendapatkan data dari kelompok eksperimen dan kontrol, peneliti menganalisis data tersebut menggunakan perhitungan t-test dengan perhitungan manual untuk pengujian hipotesis.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai thitung lebih besar dari nilai ttabel tingkat signifikansi 5 % atau 7.153 ≥ 2.00 dengan derajat kebebasan 58. Hasil pengujian hipotesis menunjukkan bahwa hipotesis alternatif (ha) yang menyatakan bahwa terdapat pengaruh signifikan dengan menggunakan teknik mnemonic dalam menghapal kosa kata pada Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Palangkaraya telah diterima dan hipotesis nihil (ho) yang menyatakan bahwa tidak terdapat pengaruh signifikan tanpa menggunakan teknik mnemonic dalam menghapal kosa kata pada Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Palangkaraya telah ditolak. Ini berarti bahwa para siswa yang diajarkan menggunakan teknik tersebut dalam menghapal kosa kata lebih baik dibandingkan dengan yang tidak menggunakan teknik.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: usman usman usman
Date Deposited: 11 Jan 2017 08:56
Last Modified: 11 Jan 2017 08:56
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/347

Actions (login required)

View Item View Item