Mulyadi, Ahmad (2020) Kompetensi manajerial kepala madrasah dalam meningkatkan standar profesionalisme guru di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Kapuas. Masters thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Ahmad Mulyadi - 18013205.pdf Download (2MB) |
Abstract
Kompetensi Manajerial Kepala Madrasah merupakan suatu ilmu dan seni yang dimiliki oleh manusia dalam upaya memanfaatkan sumber daya manusia (SDM) dan sumber daya yang lain dalam kegiatan perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan dan pengawasan, yang dilakukan secara efektif dan efisien dengan melibatkan seluruh anggota secara efektif untuk mencapai tujuan yang telah ditetapkan sebelumnya. Penelitian ini dimaksudkan untuk menjawab permasalahan: 1) Bagaimana Kemampuan konseptual Kepala Madrasah dalam meningkatkan standar profesionalisme guru di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Kapuas? 2) Bagaimana Kemampuan membangun relasi kepala madrasah dalam meningkatkan standar profesionalisme guru di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Kapuas?
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Subyek penelitian ini adalah kepala madrasah, guru, dan staf tata usaha. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini adalah metode pengamatan atau observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik pemeriksaan keabsahan data dengan teknik trianggulasi sumber. Teknik analisis data dengan reduksi data, penyajian data dan verifikasi (menarik kesimpulan)
Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah pertama kompetensi kepala madrasah dalam kemampuan konseptualnya dalam meningkatkan standar profesionalisme guru adalah sebagai berikut 1) Pelaksanaan pelatihan Kurikulum di tiap semesternya, 2) KKG yang dilaksanakan oleh guru mata pelajaran di setiap awal tahun ajaran baru, 3) Workshop bagi perwakilan guru, 4) Diskusi dengan kepala madrasah dan saling bertukar pandangan dengan guru-guru dalam penggunaan IT, dan 5) Mendorong para guru untuk dapat melanjutkan jenjang studi. kedua kompetensi kepala madrasah dalam kemampuan membangun relasi dalam meningkatkan standar profesionalisme guru yaitu 1) Memberdayakan tenaga kependidikan melalui kerjasama dengan sesama tenaga kependidikan dan kepada pihak lain. 2) Memberi kesempatan kepada para tenaga kependidikan untuk meningkatan profesinya. 3) Mendorong keterlibatan atau pengorganisasian seluruh tenaga kependidikan dalam setiap kegiatan di madrasah.
Abstract
Managerial Competence Madrasah Head is a science and art that is owned by humans in an effort to utilize human resources (HR) and other resources in planning, organizing, implementing and controlling activities, which are carried out effectively and efficiently by involving all members effectively to achieve predetermined goals. This research is intended to answer the problem: 1) How is the conceptual ability of Madrasah Head in raising the professionalism standards of teachers in Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Kapuas? 2) How is the ability to build the relationship between the headmaster of madrasas in raising the standard of teacher professionalism in the State Islamic Senior High School 1 Kapuas?
This research uses a qualitative method with a descriptive approach. The subjects of this study were the madrasa headmaster, teachers, and administrative staff. Data collection methods in this study are the method of observation or observation, interviews and documentation. Data validity checking technique with source triangulation technique. Data analysis techniques with data reduction, data presentation and verification (drawing conclusions)
The results obtained from this study are the first competency of madrasah principals in their conceptual abilities in improving teacher professionalism standards as follows 1) Implementation of curriculum training in each semester, 2) KKG conducted by subject teachers at the beginning of each new school year, 3) Workshop for teacher representatives, 4) Discussion with the headmaster of madrasas and exchanging views with teachers in the use of IT, and 5) Encouraging teachers to be able to continue their studies. the second is the competency of the madrasah head in the ability to build relationships in improving teacher professionalism standards, namely 1) Empowering education staff through collaboration with fellow education staff and to other parties. 2) Providing opportunities for education staff to improve their profession. 3) Encourage the involvement or organization of all education personnel in every activity in the madrasa.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Profesionalisme; Kepala Madrasah; Manajerial |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130304 Educational Administration, Management and Leadership 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130313 Teacher Education and Professional Development of Educators |
Divisions: | Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam |
Depositing User: | Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com |
Date Deposited: | 12 Jul 2021 23:14 |
Last Modified: | 12 Jul 2021 23:14 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3201 |
Actions (login required)
View Item |