MAHRANNY, SITI YULIA (2015) The effectiveness of peer tutoring toward the students’ability in writing descriptive text at the seventh-grade students of SMPN 3 Sampit. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
|
Text
Abstract SY.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text
Chapter I SY.pdf Download (234kB) | Preview |
|
|
Text
Chapter II SY.pdf Download (305kB) | Preview |
|
|
Text
Chapter III SY.pdf Download (485kB) | Preview |
|
|
Text
Chapter IV SY.pdf Download (540kB) | Preview |
|
|
Text
Chapter V SY.pdf Download (146kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
The principle purpose of the study was intended to measure the effectiveness of using peer tutoring toward the students’ ability in writing descriptive text at the seventh grade students of SMPN 3 SAMPIT. The type of study was quantitative research. The design of study was quasi experimental design. The problem of the study was “is there any significant effect of peer tutoring method toward the students’ ability in writing descriptive text at the seventh grade the students of SMPN 3 SAMPIT?.
There were two classes becoming sample of the study, they were class VII 1 as the experimental class and VII 2 as the control class, and the total number was 72 students. Was given a pre- test to gain the first students’ writing score. After gaining the pre- test score, was given treatment by peer tutoring to the experimental class, while was given the direct method to the control class. After that, was gave post- test to the both experimental and control class to gain the students’ final score. To examine the hypothesis , T-test formula was used. In addition, SPSS 16.0 program was used to compare the data.
The result of t test using manual calculation showed that the calculated value (tobserved) was greater than ttable at 5% and lower at 1% significance level or 1.994<3.142>2.647. The result of t-test using SPSS 16.0 calculation found the calculated value (tobserved) was also greater than ttable at 1% and 5% significance level or 1.994<3.223> 2.647. This indicated that Ha stating that there is significant difference on writing ability between the students who taught using peer tutoring and those who taught by direct method at seventh grade SMPN 3 SAMPIT was accepted and Ho stating that there is no significant difference on writing ability between the students who taught using peer tutoring and those who taught by direct method at seventh grade SMPN 3 SAMPIT was reject.
Based on the findings in the study, it was recommended that the English teacher to apply this method in improving the students’ ability writing descriptive text as alternative method that could be used in teaching writing, and it was recommended to the students ought to use peer tutoring in daily learning activity.
ABSTRAK
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengukur keefektifan penggunaan tutor teman sebaya terhadap kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif pada siswa kelas VII SMPN 3 SAMPIT. Tipe dalam penelitian ini kuantitatif. Desain dalam penelitian ini eksperimental- kuasi. Masalah penelitian adalah “ apakah ada efek signifikan dari metode tutor teman sebaya terhadap kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif pada siswa kelas VII SMPN 3 SAMPIT?
Ada dua kelas menjadi sampel penelitian, yaitu kelas VII 1 sebagai kelas eksperimen dan VII 2 sebagai kelas kontrol, dan jumlah total adalah 72 siswa. Kedua kelompok diberikan pra – uji untuk memperoleh nilai pertama siswa. Setelah memperoleh nilai pra- uji, siswa di kelas eksperimen diajarkan dengan tutor teman sebaya sementara metode langsung diajarkan di kelas kontrol. Setelah itu, memberi pasca uji kepada kelas eksperimen dan kontrol untuk mendapatkan skor akhir siswa. Untuk menguji hipotesis, rumus T-test digunakan. Selain itu, program SPSS 16.0 digunakan untuk membandingkan data.
Hasil t-test menggunakan perhitungan manual menunjukkan bahwa nilai yang dihitung (t-test) lebih besar dari t-tabel sebesar pada tingkat signifikansi 5% dan 1% atau 1.994<3.142>2.647. Hasil t-test menggunakan SPSS 16.0 perhitungan mengindikasikan bahwa nilai yang dihitung (thitung) juga lebih besar dari ttabel pada 5% dan 1% atau tingkat signifikan 1.994<3.223> 2.647. Hal ini menunjukkan bahwa hipotesis alternative menyatakan bahwa ada perbedaan yang signifikan pada kemampuan menulis antara siswa yang diajarkan menggunakan tutor teman sebaya dan siswa yang diajarkan menggunakan metode langsung dalam menulis teks deskriptif kelas tujuh (VII) di SMPN 3 SAMPIT diterima dan hipotesis nol yang menyatakan tidak ada perbedaan yang signifikan pada kemampuan menulis antara siswa yang diajarkan menggunakan tutor teman sebaya dan siswa yang diajarkan menggunakan metode langsung dalam menulis teks deskriptif kelas tujuh (VII) di SMPN 3 SAMPIT ditolak.
Berdasarkan temuan dalam penelitian ini, direkomendasikan kepada guru bahasa Inggris untuk menerapkan metode ini dalam meningkatkan kemampuan siswa menulis teks deskriptif sebagai metode alternatif yang dapat digunakan dalam pengajaran menulis, dan dianjurkn untuk siswa mnggunakan tutor teman sebaya dalam kegiatan pembelajaran sehari- hari.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Key Word: Peer Tutoring, Writing Descriptive Text; Menulis |
Subjects: | 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | muchti muchti nurhidaya |
Date Deposited: | 10 Oct 2016 07:43 |
Last Modified: | 10 Oct 2016 07:43 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/277 |
Actions (login required)
View Item |