Penggunaan metode mind mapping pada mata pelajaran akidah akhlak kelas VB di MIS Al-Jihad Palangka Raya

Jumaisah, Jumaisah (2019) Penggunaan metode mind mapping pada mata pelajaran akidah akhlak kelas VB di MIS Al-Jihad Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Jumaisah-1501170027.pdf

Download (808kB)

Abstract

latar belakang penelitian ini adalah kurangnya penggunaan metode pembelajaran di kelas VB pada mata pelajaran Akidah Akhlak. Guru menyampaikan materi menggunakan metode ceramah, tanya jawab dan kadang di selangi dengan metode bermain peran. Pembelajara masih berpusat pada guru, hal ini mengakibatkan siswa kurang aktif. Berangkat dari penomena ini peneliti tertarik untuk menggunakan metode mind mapping pada pembelajaran Akidah Akhlak agar peserta didik menjadi lebih aktif dan mampu menangkap materi yang ada dalam pembelajaran tersebut. Metode ini memuat catatan yang kreatif, warna warni sehingga memudahkan peserta didik mengingat banyak informasi.

Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah 1) Bagaimana perencanaan penggunanan metode mind mapping pada mata pelajaran Akidah Akhlak kelas VB di MIS Al-Jihad Palangka Raya? 2) Bagaimana pelaksanaan penggunaan metode mind mapping pada mata pelajaran Akidah Akhlak kelas VB di MIS Al-Jihad Palangka Raya? 3) Apa saja faktor pendukung dan penghambat dalam menggunakan metode Mind Mapping pada mata pelajaran Akidah Akhlak kelas VB di MIS Al-Jihad Palangka Raya?. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui perencanaan, pelaksanaan faktor pendukung dan penghambat dalam menggunakan metode Mind Mapping pada mata pelajaran Akidah Akhlak kelas VB di MIS Al-Jihad Palangka Raya.

Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif, dengan subjek penelitian satu orang guru mata pelajaran Akidah Akhlak. Data penelitian di peroleh melalui teknik pengumpulan data yaitu observasi, wawancara dan dokumentasi. Adapun pengabsahan data menggunakan triangulasi dan dianalisis melalui data collection, data reduction dan drawing and verifying conclusion.

Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) Perencanaan penggunaan metode Mind Mapping pada mata pelajaran Akidah Akhlak pada tahap perencanaan meliputi persiapan bahan kertas kosong dan pewarna, penyusunan rencana pelaksanaan pembelajaran yang mencantumkan metode mind mapping. 2)
Pelaksanaan penggunaan metode mind mapping pada mata pelajaran Akidah Akhlak sudah melakukan kegiatan pendahuluan, kegiatan inti yaitu guru menjelasakan kepada peserta didik, membaginya dalam kelompok dan menjelaskan langkah-langkah metode mind mapping, kemudian memintanya
untuk maju mempresentasikannya, dan melakukan kegiatan penutup yaitu menyimpulkan pembelajaran. 3) Faktor pendukung dalam menggunakan metode mind mapping adalah faktor internal yaitu minat dan motivasi peserta didik, dari segi eksternal fasilitas dari sekolah yang memadai, adanya kebebasan dari sekolah untuk menggunakan metode dan bahan yang digunakan mudah diperoleh. Faktor penghambatnya adalah ada beberapa peserta didik yang tidak bekerja sama dalam kelompok dan terbatasnya waktu yang disediakan.

ABSTRACT

The background of this reasearch was the lack of used of learning methods in VB classes in the subjects of the Islamic Morals. The teacher presents the material using the lecture method, questions and answers and sometimes it was interspersed with the role playing method. Learning was still teacher-centered, this results in students being less active. Departing from this phenomenon the researcher was interested in used the mind mapping method in the learning of the Moral Code so that students become more active and able to capture the material available in the learning process. This method contains creative, colorful notes that make it easier for students to remember lots of information.

The research problem in this research are 1) How do you plan to use the mind mapping method in the moral subjects of VB class at MIS Al-Jihad Palangka Raya? 2) How is the implementation of the use of the mind mapping method in the subjects of the Islamic Moral VB class at MIS Al-Jihad Palangka Raya? 3) What are the supporting and inhibiting factors in using the Mind Mapping method in VB class of the Aqeedah Moral in MIS Al-Jihad Palangka Raya? The purpose of this research was to determine the planning, implementation of supporting and inhibiting factors in using the Mind Mapping method in the subjects of the Moral Law in the VB class at MIS Al-Jihad Palangka Raya.

This research used descriptive qualitative method, with the subject of the research of one teacher of the subjects of the Akidah Morals. Research data obtained through data collection techniques namely observation, interviews and documentation. The data validation used triangulation and analyzed through data collection, data reduction and drawing and verifying conclusions.

The results of this research indicate that: 1) Planning the used of the Mind Mapping method in the subjects of the Islamic Morals at the planning stage includes the preparation of blank paper and coloring materials, preparation of learning implementation plans that include mind mapping methods. 2) Implementation of the used of mind mapping method in the subjects of the Islamic Morals has carried out preliminary activities, the core activity is the teacher explaining to students, dividing it into groups and explaining the steps of the mind mapping method, then asking him to go forward presenting it, and conducting closing activities namely concluding learning. 3) Supporting factors in used mind mapping methods are internal factors, namely the interest and motivation of students, in terms of external facilities from adequate schools, the freedom of schools to use the methods and materials used are easily obtained. The inhibiting factor was there are some students who do not work together in groups and the limited time provided.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Metode pembelajaran
Subjects: 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130313 Teacher Education and Professional Development of Educators
13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (MI)
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 21 Apr 2020 05:50
Last Modified: 25 Apr 2020 04:11
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2202

Actions (login required)

View Item View Item