The effect of using writing diary toward the students writing ability and learning motivation at MTS Muslimat NU Palangka Raya

Norhainah, Norhainah (2018) The effect of using writing diary toward the students writing ability and learning motivation at MTS Muslimat NU Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Abstrak.pdf

Download (351kB)
[img] Text
Isi Skripsi Norhainah - 1121120561.pdf

Download (902kB)

Abstract

The objectives of this study were: (1) Measure the effect of using writing diary toward the students writing ability at MTs Muslimat NU Palangka Raya. (2) Measure the effect of using writing diary on motivation of the students in MTs Muslimat NU Palangka Raya. (3) Measure the effect of using writing diary on writing ability and motivation of the students in MTs Muslimat NU Palangka Raya.
The study includes in quantitative research with Quasi-Experimental Design. For the data collection, it was instrument such as test and questionnaire, and observation checklist. The population of the research were the VIII class in MTs Muslimat NUPalangka Raya which consist of 79. The writer used clustering sampling technique in this study and took two classes which consist 79 students, they were VIII A class as experimental group and VIIIC class as control group.
After getting the data were fromtest andquestionnaire, the writer analyzed the data using One Way Anova formula to test the hypothesis stated based on the result of analysis, it was found that the Fvalue was 5.961higher than Ftable3.07 (5.961> 0.07).
In addition, based on Post Hoc test, writing fluency in experimental class showed the significant value was lower than alpha (0.04<0.05) and motivation the significant value was lower than alpha (0.04<0.05). It proves that the writing diarytechniqueis effective in writing fluency and motivation. Thus, it concludes that using writing diary effect students’ writing fluency and motivation score ofVIII of MTs Muslimat NU Palangka Raya.The result of testing hypothesis determine that the Alternative Hypothesis (Ha) stating that there was significant effect of using writing diary on writing fluency and motivation of the student in MTs Muslimat NU Palangka Raya was accepted and the Null Hypothesis (Ho) stating that there was no significant effect of writing diary on writing fluency and motivation of the student in MTs Muslimat NU Palangka Raya was rejected. It meant that there was a significant effect of using writing diary on writing fluency and motivation of the student in MTs Muslimat NU Palangka Raya.

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah: (1) Mengukur pengaruh menulis diary tentang kelancaran penulisan siswa di Jurusan Bahasa Inggris di IAIN Palangka Raya. (2) Mengukur pengaruh penggunaan terhadap motivasi belajar siswa di kelas VIII MTs Muslimat NU Palangka Raya. (3) Mengukur pengaruh penulisan kelancaran dan motivasi belajar siswa di kelas VIII MTs Muslimat NU Palangka Raya.
Penelitian ini termasuk dalam penelitian kuantitatif dengan Quasi-Experimental Design. Untuk pendataan, peneiti menggunakan instrumen seperti tes, kuesioner, dan dokumentasi. Populasi penelitian adalah kelas VIII MTs Muslimat NU Palangka Raya yang terdiri dari 79 orang. Penulis menggunakan teknik clustering sampling dalam penelitian ini dan mengambil dua kelas yang terdiri dari 79 siswa, mereka adalah kelas VIIIA sebagai kelompok eksperimen dan kelas VIIIC sebagai kelompok kontrol.
Setelah mendapatkan data dari hasil tes dan kuesioner, penulis menganalisis data dengan menggunakan rumus One Way Anova untuk menguji hipotesis yang dinyatakan berdasarkan hasil analisis, ditemukan bahwa nilai F adalah 5.961lebih tinggi dari Ftabel 3.07 (5.961> 3.07).
Selain itu, berdasarkan uji Post Hoc, kelancaran penulisan pada kelas eksperimen menunjukkan nilai yang signifikan lebih rendah dari alfa (0.04<0,05) dan motivasi belajar nilai signifikan lebih rendah dari alfa (0.04<0,05). Ini membuktikan bahwa teknik menulis diary efektif dalam kelancaran menulis dan motivasi belajar. Hasil pengujian hipotesis menentukan bahwa Hipotesis Alternatif (Ha) menyatakan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan dengan menggunakan menulis diary tentang kelancaran penulisan dan motivasi belajar siswa kelas VIII di MTs Muslimat NU Palangka Raya telah diterima dan Hipotesis Null (Ho) yang menyatakan bahwa tidak ada pengaruh yang signifikan dalam menggunakan menulis diary pada kelancaran penulisan dan motivasi belajar siswa kelas VIII di MTs Muslimat NU Palangka Raya ditolak. Artinya ada pengaruh yang signifikan dengan menggunakan menulis diary tentang kelancaran penulisan dan motivasi belajar siswa kelas VIII di MTs Muslimat NU Palangka Raya.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Menulis; Bahasa Inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 29 May 2019 01:46
Last Modified: 29 May 2019 01:46
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1579

Actions (login required)

View Item View Item