Nasir, Muhamad (2018) Pengembangan bahan ajar fisika berbasis terintegrasi sains islam pada materi hukum newton I,II,III untuk Madrasah Aliyah. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Skripsi Muhamad Nasir - 1201130281.pdf Download (1MB) |
Abstract
Pengembangan bahan ajar fisika berbasis integrasi Sains Islam ini didasarkan pada kenyataan bahwa belum tersedianya bahan ajar yang diintegrasikan dengan al-Quran, serta didukung dengan nilai-nilai keislaman. Modul ajar yang telah tersedia belum terdapat perpaduan mata pelajaran dengan nilai-nilai agama islam melainkan hanya membahas pengetahuan umum saja, akibatnya guru hanya sedikit memberikan pemahaman tentang keislaman serta tidak dapat mengaplikasikan kompetensi inti yang merupakan kompetensi tentang spiritual anak.
Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk: (1) Mendeskripsikan prosedur pengembangan bahan ajar berbasis integrasi Nilai-Nilai Tafsir Al-Quran dalam pembelajaran fisika pada materi Hukum Newton, (2) Mendeskripsikan kelayakan bahan ajar terintegrasi Nilai-Nilai Tafsir al-Quran dalam pembelajaran fisika pada materi Hukum Newton untuk siswa kelas X Madrasah Aliyah.
Penelitian ini menggunakan .jenis penelitian pengembangan Research and Development. Penelitian ini mengacu pada model Borg and Gall. Prosedur penelitian pengembangan bahan ajar ini dibagi menjadi 6 langkah, yaitu: pengumpulan informasi awal, perencanaan, pengembangan format produk awal (desain produk), uji lapangan dan revisi produk, revisi produk akhir, desiminasi dan implementasi. Namun bahan ajar ini dikembangkan hanya sampai langkah desain produk dan validasi pakar ahli, belum sampai pada tahap ujicoba lapangan. Pengembangan ini menghasilkan sumber belajar yang berupa bahan ajar (modul) fisika berbasis integrasi sains-islam pada materi Hukum Newton I,II,III untuk Madrasah Aliyah
Hasil penelitian pengembangan bahan ajar berbasis integrasi Sains Islam memiliki kriteria hasil validasi ahli materi mencapai 185 dari 225 dengan katagori valid/layak, hasil validasi ahli materi integrasi Islam-Sains mencapai 39 dari 50 dengan katagori valid/layak, hasil validasi ahli desain mencapai 34 dari 50 dengan katagori cukup valid/cukup layak, dan hasil validasi ahli pembelajaran mencapai 197 dari 225 dengan katerogi valid/layak. Hal ini menunjukkan bahwa bahan ajar yang dikembangkan layak digunakan dalam pembelajaran.
ABSTRACT
Development of teaching materials physics-based integration of Islamic Science is based on the fact that the unavailability of teaching materials that are integrated with the Koran, and supported by Islamic values. Teaching module that has been provided yet there is a mix of subjects with the values of the Islamic religion, but only discuss common knowledge, the result of teachers have little understanding of Islam and not to apply the core competencies within the competence of the spiritual children.
The research objective of this development is to: (1) Describe the procedure development of teaching materials based on the integration of Values Tafsir Al-Quran in learning physics in materials Newton's law, (2) Describe the feasibility of teaching materials integrated Values Tafsir al-Quran in teaching physics on Newton's Laws material class X student of Madrasah Aliyah.
This study uses This type of research and development Research and Development. This study refers to the model of the Borg and Gall. Procedures material development research is divided into six steps: initial information gathering, planning, development of initial product format (product design), field testing and product revision, revision of the final products, dissemination and implementation. However, these materials are developed only to product design and validation steps expert of experts, has not reached the stage of field trials. This development produces learning resources in the form of teaching materials (modules) physics-based integration of Islam in material science Newton's Law I, II, III to Madrasah Aliyah
The results of the research development of teaching materials based on the integration of Islamic science criteria validation results matter experts up to 185 from 225 in the category of valid / feasible, the validation results matter expert integration of Islam-Science reached 39 out of 50 in the category of valid / feasible, the results validate design experts to 34 of 50 in the category valid enough / pretty decent, and the results of the validation learning experts reached 197 from 225 by katerogi valid / feasible. This shows that the teaching materials developed feasible to use in learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | fisika; hukum newton |
Subjects: | 02 PHYSICAL SCIENCES > 0299 Other Physical Sciences > 029999 Physical Sciences not elsewhere classified |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan IPA > Program Studi Pendidikan Fisika |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 17 May 2019 00:22 |
Last Modified: | 17 May 2019 00:22 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1545 |
Actions (login required)
View Item |