Strategi kepemimpinan Kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan Kabupaten Barito Selatan

M. Syaifi, M. Syaifi (2017) Strategi kepemimpinan Kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan Kabupaten Barito Selatan. Masters thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Tesis M. Syaifi.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

The problems of the research are how the principal’s leadership strategy improves the teacher performance at SMAN 3 Dusun Selatan, what obstacle occurs in the principal’s leadership strategy in improving the teacher performance at SMAN 3 Dusun Selatan and how the principal overcomes the obstacle in improving teacher performance at SMAN 3 Dusun Selatan. The purposes of the reserach are to explain the principal’s leadership strategy in improving teacher performance at SMAN 3 Dusun Selatan, to list the obstacles of the principal’s leadership strategy in improving teacher performance at SMAN 3 Dusun Selatan, and to expound the method to overcome the obstacles of the principal’s leadership strategy in improving teacher performance at SMAN-3 Dusun Selatan
The research used the literature study to analyze the result; the strategy and the leadership of the principal, the teacher performance and the principal’s strategy in improving teacher performance. The method of the research is descriptive-analysis by using qualitative approach. The techniques of data collection are observation, interview and documentation. The procedures of the research are planning, data collecting, describing, analyzing and summarizing.
The result of the research are as follows. The leadership strategies in improving teacher performance in SMAN 3 Dusun Selatan are improving the discipline, giving motivation, being the role model to teachers and staffs, and supervising. The obstacles of the principal’s leadership strategy in improving teacher performance at SMAN 3 Dusun Selatan are some teachers come late, some end the class earlier than the specified time, some are unmotivated in improving performance, some less respond to the paragon of the principal, the supervision at SMAN 3 is only once in a year, there is the limited school facility, the school supervisor has just a little role in the guidance. The principal’s methods to overcome the obstacles in improving the teacher performance at SMAN 3 Dusun Selatan are improving the discipline, giving motivation to the teachers in developing the human resources, holding the supervision every 3 months, and coordinating with the related parties to complete the learning facility.

ABSTRAK

Permasalahan penelitian adalah bagaimana strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan, bagaimana kendala yang terjadi dalam strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam peningkatan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan dan bagaimana cara kepala sekolah mengatasi kendala dalam peningkatan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan. Tujuan penelitian ini adalah menjelaskan strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan, menyebutkan kendala strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan. menguraikan cara mengatasi kendala strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan.
Kajian Pustaka yang digunakan menganalisis hasil penelitian ini yaitu Strategi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kinerja Guru dan Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan kinerja guru. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif-analisis dengan menggunakan pendekatan kualitatif, teknik pengumpulan data dengan tahapan observasi, wawancara dan dokumentasi. Prosedur penelitian yaitu perencanaan, pengumpulan data, mendiskripsikan, menganalisis dan menyimpulkan.
Hasil penelitian, Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan dengan cara peningkatan disiplin, memberikan motivasi, menjadi teladan bagi para guru dan tenaga kependidikan dan melakukan supervisi. Kendala yang terjadi dalam strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam peningkatan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan, sebagian guru terlambat kesekolah, keluar lebih cepat dari waktu yang ditentukan dalam mengakhiri proses belajar mengajar sekolah, tidak termotivasi dalam meningkatkan kinerja, kurang merespon keteladanan pimpinan dan supervisi di SMAN 3 dilaksanakan hanya 1 kali setahun, kurang sarana prasarana sekolah, pengawas binanya kurang berperan dalam pembinaan. Cara kepala sekolah mengatasi kendala dalam peningkatan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan yaitu melakukan peningkatan disiplin, memberikan motivasi dalam mengembangkan SDM, kepala sekolah melakukan supervisi 1 kali dalam triwulan dan melakukan koordinasi dengan pihak-pihak terkait untuk melengkapi sarana prasarana belajar.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah
Subjects: 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130304 Educational Administration, Management and Leadership
13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130313 Teacher Education and Professional Development of Educators
Divisions: Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: puttry puttry
Date Deposited: 04 Jul 2018 05:36
Last Modified: 04 Jul 2018 05:36
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/1038

Actions (login required)

View Item View Item