Yanti, Noor (2017) Penerapan model pembelajaran kooperatif terhadap hasil belajar dan berfikir kreatif siswa ditinjau dari kecerdasan matematis-logis dan kecerdasan linguistik pada pokok bahasam energi dalam sistem kehidupan. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
|
Text
Skripsi NY.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
Penelitian ini bertujuan: (1) bagaimana peningkatan berfikir kreatif siswa setelah penerapan model pembelajaran kooperatif ditinjau dari kecerdasan matematis-logis, (2) bagaimana peningkatan berfikir kreatif siswa setelah penerapan model pembelajaran kooperatif ditinjau dari kecerdasan linguistik, (3) bagaimana peningkatan hasil belajar siswa setelah penerapan model pembelajaran kooperatif ditinjau dari kecerdasan matematis-logis, (4) bagaimana peningkatan hasil belajar siswa setelah penerapan model pembelajaran kooperatif ditinjau dari kecerdasan linguistik, (5) apakah terdapat hubungan berfikir kreatif terhadap hasil belajar siswa ditinjau dari kecerdasan matematis-logis, (6) apakah terdapat hubungan berfikir kreatif terhadap hasil belajar siswa ditinjau dari kecerdasan linguistik (7) bagaimana aktivitas guru dan siswa pada saat diterapkannya model pembelajaran kooperatif ditinjau dari kecerdasan matematis-logis dan kecerdasan linguistik.
Penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif menggunakan jenis penelitian eksperimen dengan model rancangan Design Pra-Eksperimental dengan tipe One Group Pretest-Posttest design. Populasi berjumlah 21 siswa. Analisis data menggunakan program Microsoft excel 2010 dan SPSS versi 22.0 for windows.
Hasil penelitian: (1) peningkatan berfikir kreatif siswa ditinjau dari kecerdasan matematis-logis dalam ketegori sedang dengan nilai 0,46 (2) peningkatan berfikir kreatif siswa ditinjau dari kecerdasan linguistik dalam kategori rendah dengan nilai 0,29 (3) peningkatan hasil belajar siswa ditinjau dari kecerdasan matematis-logis dalam kategori sedang dengan nilai 0,44 (4) peningkatan hasil belajar siswa ditinjau dari kecerdasan linguistik dalam kategori rendah dengan nilai 0,23 (5) tidak terdapat hubungan yang signifikan antara berfikir kreatif dan hasil belajar setelah penerapan model pembelajaran kooperatif ditinjau dari kecerdasan matematis-logis (6) tidak terdapat hubungan yang signifikan antara berfikir kreatif dan hasil belajar setelah penerapan model pembelajaran kooperatif ditinjau dari kecerdasan linguistik (7) aktivitas guru pada saat diterapkannya model pembelajaran kooperatif termasuk dalam kategori cukup baik dengan nilai rata-rata 72,22 sedangkan aktivitas siswa dalam kategori cukup baik dengan nilai rata-rata 74,45.
ABSTRAK
The purposes of the research are: (1) How the improvement of the students’ creative thinking after the implementation of cooperative learning model viewed from logical-mathematical intelligence is, (2) How the improvement of the students’ creative thinking after the implementation of cooperative learning model viewed from linguistic intelligence is, (3) How the improvement of the students’ learning result after the implementation of cooperative learning model viewed from logical-mathematical intelligence (4) How the improvement of the students’ learning result after the implementation of cooperative learning model viewed from linguistic intelligence is, (5) whether there is any correlation between the students’ creative thinking and the learning result viewed from logical-mathematical intelligence, (6) whether there is any correlation between the students’ creative thinking and the learning result viewed from linguistic intelligence is, (7) How the teacher’s and the students’ activity are when the cooperative learning model is implemented viewed from logical-mathematical and linguistic intelligence.
The research used the quantitative approach which used the experimental research with Pre-Experimental Design, One Group Pretest-Posttest design type. The population consists of 21 students. The data analysis used Microsoft Excel 2010 program and SPSS version 22.0 for Windows.
The results of the research are: (1) the improvement of the students’ creative thinking viewed from logical-mathematical intelligence is in “medium” level, score 0.46, (2) the improvement of the students’ creative thinking viewed from linguistic intelligence is in “low” level, score 0.29, (3) the improvement of the students’ learning result viewed from logical-mathematical intelligence is in “medium” level, score 0.44, (4) the improvement of the students’ learning result viewed from linguistic intelligence is in “low” level, score 0.23, (5) the significant relation that there was no between the creative thinking and the learning result after the implementation of cooperative learning model viewed from logical-mathematical intelligence, (6) the significant correlation that there was no between the creative thinking and the learning result after the implementation of cooperative learning model viewed from linguistic intelligence, (7) the teacher’s activity when implementing the cooperative learning model is in “quite good” category with the average score 72.22, while the students’ activity is in “quite good” category with the average score 74.45.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pembelajaran kooperatif; multiple intelligence; kecerdasan matematis-logis; kecerdasan linguistik; energi |
Subjects: | 02 PHYSICAL SCIENCES > 0202 Classical Physics > 020399 Classical Physics not elsewhere classified |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan IPA > Program Studi Pendidikan Fisika |
Depositing User: | muchti muchti nurhidaya |
Date Deposited: | 08 Nov 2017 03:02 |
Last Modified: | 08 Nov 2017 03:02 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/863 |
Actions (login required)
View Item |