Speaking anxiety of 6th semester English education study programme at state Islamic Institute of Palangka Raya

Nurwanto, Ahmad (2017) Speaking anxiety of 6th semester English education study programme at state Islamic Institute of Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Abstract.pdf

Download (897kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter I - V.pdf

Download (994kB) | Preview

Abstract

This study was aimed investigating: (1) to investigate the factors students’ speaking anxiety, (2) provide students strategy to overcome speaking anxiety of 6th semester English Education Study Program in State Islamic Institute of Palangka Raya.

This study used mix method design and explanatory sequential approach which is a procedure for collecting, analyzing and “mixing” both quantitative and qualitative data at some stage of the research process. The instruments were used the questionnaire (FLCAS) and interview (source of data). The questionnaire was used in quantitative data collected, the three domains that usually factors students’ speaking anxiety (communication apprehension, test anxiety, fear of negative evaluation). The data is analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation). Semi-structured interview was used in qualitative data collected and used descriptive qualitative analysis (audio tape and transcribe the interview). The participants this research used all students they are 68 students of 6th semester English Education in quantitative data. From qualitative data, the researcher used purposeful sampling and from each category in questionnaire (FLCAS) has taken 3 students high, moderate, and low from the quantitative result.

The result of the data analysis showed in quantitative data that fear of negative evaluation received the highest faktors with mean (3.46), followed by communication apprehension (3.33), and the lowest mean test anxiety (3.27). The qualitative data is done using interview. The result findings that students’ have different strategy to overcome their speaking anxiety. Based on the data, they are two strategy they used which are students’ strategy overcome speaking anxiety use mental effects and physical effects. Students’ reported in mental effects includes relaxation and positive thinking and from physical effects students’ reported they are used rehearising and memorizing which focus on ability and study hard to get understanding. The students limited the strategy their used to overcome speaking anxiety is going to be performed, asking help from friends, giving mental support and believe themselves ability. What they can do has been stated taking a deep breath to build more confidance and not to worry making mistakes. Based on the result of the study, the writer suggests that the lecture teaching English specially in speaking skill giving the material more interesting, enjoyeable, and fun class atmosphere in spaeking class.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi: (1) menginvestigasi faktor kegelisahan berbicara bahasa inggris, (2) menyatakan strategi mahasiswa dalam mengatasi kegelisahan berbicara bahasa inggris pada mahasiswa semester 6 jurusan bahasa Inggris di Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya.

Penelitian ini menggunakan metode campuran dan penjelasan percontohan dalam pendekatan penelitian yang mana prosedur mengumpulkan, menganalisis, dan mencampurkan keduanya quantitatif dan qualitatif data pada satu penelitian. Instrument yang digunakan adalah pertanyaan (FLCAS) dan interview (sumber data). Pertanyan digunakan untuk data quantitatif, terdiri dari tiga jenis yang biasanya menjadi faktor kegelisahan mahasiswa dalam berbicara bahasa inggris (ketakutan berkomunikasi, tes kegelisahan, ketakutan pada penilaian). Analisis data menggunakan deskripsi statistik (rata-rata dan standar deviasi). Pengumpulan pada qualitative data menggunakan semi-structured wawancara. Sampel pada penelitian ini adalah seluruh mahasiswa/i semester 6 jurusan bahasa Inggris yang berjumlah 68 mahasiswa/i untuk quantitatif data. Sedangkan masing-masing 3 orang mahasiswa/i di ambil dari hasil quantitatif data yang berada pada tinggi, sedang, dan rendah dalam qualitatif data.

Hasil yang di tampilkan pada quantitatif data bahwa ketakutan pada penelaian adalah faktor yang paling besar yang mempengaruhi kegelisan mahasiswa berbicara bahasa inggris dengan nilai rata-rata (3.46), di ikuti tes kegelisahan dengan nilai rata-rata (3.33), dan terakhir ketakutan berkomunikasi dengan nilai rata-rata (3.27). Wawancara di gunakan dalam data qualitatif. Hasilnya menunjukan bahwa mahasiswa dalam mengurangi kegelisahan berbicara menggunkan strategy yang berbeda. Berdasarkan wawancara, ada 2 strategy yang mereka gunakan yaitu, strategy mahasiswa mengurangi kegelisahan berbicara bahasa inggris menggunakan pengaruh kejiwaan dan pengaruh jasmani. Mahasiswa beranggapan didalam pengaruh kejiwaan meliputi relaks (santai) dan berpikiran positif dan dari pengaruh jasmani meliputi berlatih mengingat yang berfokus pada kemampuan mereka di tunjukan dalam belajar yang giat. Para siswa membatasi strategi yang mereka gunakan untuk mengatasi kecemasan berbicara seperti, meminta pertolongan dari teman, memberikan dukungan mental dan kemampuan percaya diri. Apa yang mereka lakukan dalam mengurangi kegelisahan seperti menarik nafasa dalam-dalam untuk bisa meningkatkan percaya diri dan tanpa memikirkan membuat kesalahan. Berdasarkan hasil, penulis memberi saran kepada para dosen dalam pembelajaran bahasa Inggris terutama dalam berbicara harus memberikan materi yang menarik, mengembirakan, dan tidak terlalu sulit sehingga tercipta suasana pembelajaran yang diinginkan.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Anxiety; foreign language; speaking; strategy; bahasa asing; berbicara; bahasa Inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 25 Sep 2017 03:25
Last Modified: 25 Sep 2017 03:25
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/810

Actions (login required)

View Item View Item