Kebijakan kepemimpinan kepala sekolah terhadap peningkatan kompetensi pedagogik dan kompetensi kepribadian guru di SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya

Suharni, Elvi (2016) Kebijakan kepemimpinan kepala sekolah terhadap peningkatan kompetensi pedagogik dan kompetensi kepribadian guru di SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya. Masters thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Tesis Elvi.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

The policy of the leader in the educational institution which is often as the attention of the expert of both the science and another discipline. In this case, it is especially related to the policy of the principal as the main person in charge of the educational institution. Therefore, the review of the principal’s policy is needed to improve the teachers’ pedagogical and personal competence, so it is able to develop the teachers’ competence more professionally in their field.

Based on the problems above, the problems of this study are to describe about how the principal’s policy in improving the teachers’ pedagogical and personal competence at SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya, to describe about how The implementation of the principal’s policy in improving the teachers’ competence at SDN 6 Bukit Tunggal Palangka, and to describe how ) The principal’s problem in improving the teachers’ pedagogical and personal competence at SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya.

The research is the qualitative research at SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya. The method of the data collecting is through the observation, the interview, and the documentation. The data analysis gives the meaning of the collected data which is as the source to draw the conclusion. The validity technique in the research is the triangulation technique.

As the conclusion of the result of the research: (1) the principal’s policy in improving the teachers’ pedagogical and personal competence at SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya is involving the teachers in joining KKG (Teacher Working Group) at sub district SD/MI level, workshop, training, and being active in the school program which is held by the District Office of Education and the Provincial Office of Education. (2) The implementation of the principal’s policy in improving the teachers’ competence at SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya has run well. It used the top-down and bottom-up model. (3) The principal’s problem in improving the teachers’ pedagogical and personal competence at SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya is too many tasks that take up the time, energy and thoughts which is directly related to the human resources development program. And also the time for the improvement of the teachers’ competence activity is along the effective hour of the teaching-learning process, so the teacher are not able to join the activity regularly.

ABSTRAK

Kebijakan seorang pemimpin pada lembaga-lembaga pendidikan seringkali menjadi titik perhatian para ahli, baik dibidang ilmu pengetahuan itu sendiri maupun bidang disiplin ilmu lainnya. Dalam hal ini kususnya yang berkaitan dengan kebijakan kepala sekolah sebagai penanggung jawab utama keberadaan sebuah lembaga pendidikan. Untuk itu perlu mengkaji kembali kebijakan yang dibuat oleh kepala sekolah dalam peningkatan kompetensi Pedagogik dan kompetensi kepribadian guru sehingga dapat mengembangkan kemampuan guru lebih profesional dalam bidangnya.

Sesuai dengan masalah yang diangkat, maka rumusan masalah penelitian ini adalah untuk mendiskripsikan bagaimana kebijakan kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi pedagogik dan kompetensi kepribadian guru di SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya, mendiskripsikan bagaimana kepala sekolah mengimplementasikan kebijakan kepemimpinan tersebut terhadap peningkatan kompetensi pedagogik dan kompetensi kepribadian guru di SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya, mendiskripsikan hambatan yang dihadapi kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi pedagogik dan kompetensi kepribadian guru di SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya.

Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan mengambil lokasi di SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya. Pengumpulan data dilakukan dengan mengadakan pengamatan wawancara dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan memberikan makna terhadap data yang berhasil dikumpulkan, dan dari makna itulah ditarik kesimpulan. Adapun dalam penelitian ini teknik memeriksa keabsahan data digunakan yaitu teknik triangulasi.

Hasil penelitian ini dapat disimpukan bahwa: (1) Kebijakan yang dibuat kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi pedagogik dan kompetensi kepribadian guru di SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya adalah dengan cara mengikutkan guru-guru KKG, workshop, pelatihan-pelatihan, Guru-guru SDN 6 Bukit Tunggal lebih aktif dan disiplin dalam melaksanakan tugas masing-masing karna menyadari bahwa itu adalah tugas dan tanggung jawab sebagai guru, dan juga hubungan antara guru yang satu dengan guru yang lainnya sangat harmonis penuh kekeluargaan. (2) Implementasi kebijakan kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi guru di SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya yaitu melalui model pendekatan rasional (top down) dan model pendekatan bootom up. (3) Kendala kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi pedagogik dan kompetensi kepribadian guru di SDN 6 Bukit Tunggal Palangka Raya adalah banyaknya tugas-tugas yang menyita waktu, dan juga waktu kegiatan peningkatan kompetensi guru bersamaan dengan kegiatan proses belajar mengajar sehingga guru tidak dapat mengikuti kegiatan tersebut dengan rutin.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Kebijakan; Kepemimpinan; Kepala Sekolah; Kompetensi Guru; MPI
Subjects: 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130304 Educational Administration, Management and Leadership
Divisions: Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 30 Aug 2017 04:01
Last Modified: 30 Aug 2017 04:01
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/751

Actions (login required)

View Item View Item