Elmy, Elmy (2016) The character education of Islam found in English textbook of tenth grade published by “Intan Pariwara". Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
|
Text
SKRIPSI ELMY.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
This study aims to describe the character education of Islam found in English textbook of tenth grade published by “Intan Pariwara” provided by 2013 curriculum, and thencharacter education of Islam was related to Ayat in the holy Qur’an and Sunna. The character education was mentioned that taken from The Ministry of Education and cultural of Republic of Indonesia states that provide eighteen character educations.
This study belongs to qualitative approach which was done by content analysis as type of the study and library research. These studies provided by sources of data were primary and secondary data. In order to solve the problem of the study, the study conducted some the technique of data collections. The study conducted to collect all reading section. The instrument of study was the English textbook published by Intan Pariwara used by tenth graders. The instrument validity supported the data would conduct some steps such as credibility. Then, triangulation provided theory triangulation to prove this study by relating the multiple theories, and transferability, dependability, and even confirmability.
The result of this study finding out eleven character education of Islam in English textbook of tenth grade published by “Intan Pariwara”as like as make ukhuwah insaniyah, respecting the achievements, good personality and intelligence, care of friends(sympathy), thanking to the God, tolerance, team work, and help each other, congratulating others, loving animals and plants, and even giving the news(information).Afterward in this study, the Ayatrelated character education of Islam that found werenineteen Ayat; Q.S Al-Hujurat: 13, Q.S. Ali-Imran:104, Q.S Al-Hujurat:10, Q.S As- Sajdah: 27, Q.S. Al-Luqman: 29-31, Q.S Al-Maidah: 2 ,Al- Hujurat:6, and Al-Maidah: 8, Q.S. AL-An’am:38, Q.S AL-Qashash:77, Q.S Al-Hujurat: 13, Al-A’raf: 149, Ali-Imran: 103, Q.S Ali-Imran: 105, Al- Anbiya: 25, Al- Baqarah: 143, Al- Baqarah: 283. Then, there were twelve Sunna; H.R. Bukhari Muslim, H.R. Abu Daud bin Sulaiman bin al-Asy’as al-Sijistani sunan Abi Daud (Bukhari Muslim), H.R. At- Tirmidzi, H.R Mutafaqun Alai’h, H.R Ibnu Majah dan Thabrani, H.R As-Syihaab, H.R AL-Bukhari, H.R Abdullah bin Umar r.a, H.R Abu Syaikh, H.R Baihaqi, H.R Ahmad and Abu Dawud, H.R Adailami.By this study, it is hoped a developing study for future study. For example, developing the worksheet by serving Islamic character education and character in general, quality of the textbook study.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan pendikan karakter Islam di dalam buku bahasa Inggris cetakan“Intan Pariwara” yang dilengkapi dengan kurikulum 2013, kemudian pendidikan karakter Islam tersebut dihubungkan dengan Ayat-ayat di dalam Al-Qur’an dan Hadist. Pendidikan Karakter yang dimaksud diambil dari Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesiayang diketahui ada 18 pendidikan karakter.
Penelitian ini termasuk ke dalam pendekatan kualitatif yang dilakukan dengan analisis isi sebagai bentuk penelitian dan penelitian pustaka. Penelitian ini dilengkapi dengan data primer dan data sekunder. Selanjutnya untuk menjawab rumusan masalah, penelitian ini melakukan beberapa teknik pengumpulan. Penelitian melakukan beberapa teknik pengumpulan data. Penelitian melakukan pengumpulan semua bagian reading. Instrumen penelitian adalah buku bahasa inggris yang dicetak oleh Intan Pariwarayang digunakan kelas X. instrument validitas instrument mendukung data yang akan dilakukan beberapa langkah seperti Kredibilitas. Kemudian triangulasi penelitian menggunakan triangulasi teori untuk membuktikan penelitian ini dengan menghubungkan kepada beberapa teori, dan transferbilitas, dependabilitas, serta konfirmabilitas.
Hasil penelitian ini menemukan11 pendidikan karakter Islam di dalam buku bahasa inggris kelas X cetakan Intan Pariwara seperti ukhuwah insaniyah, menghargai kinerja/prestasi, kepribadian yang baik dan kecerdasan, peduli terhadap teman(simpati), bersyukur kepada tuhan, toleransi, kerjasama, mengucapkan selamat kepada orang lain, mencintai binatang dan tumbuhan, dan menyampaikan berita(informasi). Kemudian dalam penelitian ini, Ayat yang berhubungan dengan pendidikan karakter Islam ditemukan ada 19 Ayat; Q.S Al-Hujurat: 13, Q.S. Ali-Imran:104, Q.S Al-Hujurat:10, Q.S As- Sajdah: 27, Q.S. Al-Luqman: 29-31, Q.S Al-Maidah: 2 ,Al- Hujurat:6, and Al-Maidah: 8, Q.S. AL-An’am:38, Q.S AL-Qashash:77, Q.S Al-Hujurat: 13, Al-A’raf: 149, Ali-Imran: 103, Q.S Ali-Imran: 105, Al- Anbiya: 25, Al- Baqarah: 143, Al- Baqarah: 283.Kemudian ada 12 Hadist; H.R. Bukhari Muslim, H.R. Abu Daud bin Sulaiman bin al-Asy’as al-Sijistani sunan Abi Daud (Bukhari Muslim), H.R. At- Tirmidzi, H.R Mutafaqun Alai’h, H.R Ibnu Majah dan Thabrani, H.R As-Syihaab, H.R AL-Bukhari, H.R Abdullah bin Umar r.a, H.R Abu Syaikh, H.R Baihaqi, H.R Ahmad and Abu Dawud, H.R Adailami. Dengan adanya hasil penelitian ini diharapkan adanya pengembangan untuk penelitian selanjutnya. Contohnya, pembuatan bahan ajar dengan menyisipkan pendidikan karakter Islam, dan pendidikan-pendidikan karakter umum, dan penelitian tentang kualitas buku pelajaran tertentu.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Character Education of Islam; English Textbook; Intan Pariwara; bahasa Inggris |
Subjects: | 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | muchti muchti nurhidaya |
Date Deposited: | 14 Jul 2017 02:35 |
Last Modified: | 14 Jul 2017 02:35 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/621 |
Actions (login required)
View Item |