The students’ perception on English usage as the medium instruction used by the English teachers at SMAN-1 Palangka Raya

Norrahman, Azhari (2016) The students’ perception on English usage as the medium instruction used by the English teachers at SMAN-1 Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img]
Preview
Text
Abstrak AN.pdf

Download (462kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter I.pdf

Download (194kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter II.pdf

Download (255kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter III.pdf

Download (169kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter IV.pdf

Download (546kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Chapter V.pdf

Download (139kB) | Preview

Abstract

The objective of the study was to find out the sudents’ perception on English usage as the medium of instruction used by the English teachers at SMAN-1 Palangka Raya.
In the study, the writer used both quantitative and qualitative method to collect the data. The population of the study was the students of XI grade at SMAN-1 Palangka Raya. The writer took 47 students as the sample for questionnaire to answer first problem of the study and the writer took 2 teachers to be interviewed who taught the two classes.

This study belonged to survey research. The techniques of data collecting in the study were: Questionnaire and Interview. In analyzing the data, the writer used some procedures. They are (1) Data compiling, (2) Data displaying.

The main research findings showed that: (1) 70,2 % students disagreed to the usage of English as medium of instruction in the class practically, it was because the ability and comprehension to understand the explanation of the teachers was low (2) There were 38 students (80,8 %) agreed if the teachers used Indonesia as medium of instruction . It was because they could understand the material and it was easy to have interaction with the teachers (3) There were 40 students (85 %) disagreed to the prohibition of using Indonesia in English class (4) There were 38 students agreed that the usage of Indonesia in English class would improve their ability in English (5) Most of students said that they did not speak English in communicating with friends. (6) 32 students stated they did not understand the explanation if the teachers used English as medium of instruction. 41 students preferred if the teachers used Indonesia to explain something difficult. (7) They also said that their teachers used both Indonesia and English in class as medium of instruction.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengukur persepsi siswa terhadap penggunaan bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar yang digunakan oleh guru bahasa Inggris di SMAN-1 Palangka Raya.

Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dan kualitatif. Populasi penilitian ini adalah siswa kelas XI SMAN-1 Palangka Raya.47 mahasiswa sebagai sample untuk menjawab soal angket guna menyelesaikan tujuan penelitian. Dan 2 guru yang mengajar di 2 kelas tersebut diwawancarai.

Penelitian ini termasuk kedalam jenis survey. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner dan wawancara. Dalam menganalisa data menggunakan beberapa prosedur diantaranya penyusunan data dan pemaparan data.

Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa (1) (70,2 %) siswa tidak setuju terhadap penggunaan bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar secara nyata di kelas bahasa Inggris, hal itu dikarenakan kemampuan dan pemahaman siswa dalam bahasa Inggris masih rendah (2) Ada 38 siswa (80,8 %) setuju jika guru menggunakan bahasa Indonesia sebagai bahasa pengantar di kelas . Itu disebabkan siswa bisa memahami materi yang disampaikan oleh guru dan mudah berinteraksi dengan guru (3) Ada 40 siswa ( 85 %) tidak setuju jika bahasa Indonesia dilarang untuk digunakan di dalam kelas BahasaInggris (4) Ada 38 siswa setuju bahwa penggunaan bahasa Indonesia oleh guru di dalam kelas akan meningkatkan kemampuan bahasa Inggris mereka (5) Banyak siswa yang menyatakan bahwa mereka tidak menggunakan bahasa Inggris ketika berkomunikasi dengan teman sekelas. (6) 32 siswa mengatakan bahwa mereka tidak mengerti terhadap penjelasan yang disampaikan oleh guru ketika menggunakan bahasa Inggris dan 41 siswa lebih suka ketika guru menggunakan bahasa Indonesia untuk menjelaskan hal-hal yang sulit. (7) Mereka juga menyatakan bahwa guru bahasa Inggris mereka menggunakan bahasa Indonesia dan Inggris sebagai bahasa pengantar di kelas.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: English; Medium of Instruction; students’ perception; Bahasa Inggris
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: muchti muchti nurhidaya
Date Deposited: 12 Jul 2017 04:01
Last Modified: 12 Jul 2017 04:01
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/616

Actions (login required)

View Item View Item