Students’ perceptions of using google translate as media for assisting independent learning in vocabulary class

Ramadhani, Miftha Fitri (2022) Students’ perceptions of using google translate as media for assisting independent learning in vocabulary class. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI MIFTHA FITRI RAMADHAN - 1701121152.pdf

Download (2MB)

Abstract

In the teaching-learning process, the EFL students often find it hard to translate the materials in vocabulary class. Consequently, they often used Google Translate as media to support their independent learning. Therefore, this study was aimed to examine more deeply about their perception in using Google Translate as media for Assisting in their independent learning.

The research problem of this research is “How are the Students’ Perceptions of using Google Translate as media for assisting independent learning in Vocabulary class”. Therefore, the purpose of this study is “to know how are the Students’ Perceptions of using Google Translate as media for assisting independent learning in Vocabulary class”.

This study was qualitative research methodology, which focused on descriptions by case study. Subject of the study in this research was the first semester students of Vocabulary class English Education Study Program of IAIN Palangka Raya. The total of the students are 57 students and the researcher took 11 students as the subjects of this research by Purposive Sampling. For the data collection; first, the researcher used the observation checklist. Second, the researcher continued with the interview instrument. The interview has 14 questions with 3 topics; students’ personality, students’ motivation and students experience. Next, researcher analyzed the data as qualitative data from interview which has been collected and using documentation to strengthen the data such as pictures screenshot of interviews in WhatsApp and Zoom Application.

Based on the research problem, it can be concluded: Google Translate is very helpful and effective as a media for assisting student's independent learning in Vocabulary Class, Students feel motivated after using Google Translate and Students feel their vocabulary increases after using Google Translate. Considering the conclusions drawn above, it implies that the use of Google Translate can be used to help or support independent learning and also beneficial media for students, Google Translate help them to translate English material quickly and easily.

ABSTRAK
Dalam proses belajar mengajar, siswa EFL sering kesusahan dalam menerjemah materi di kelas vocabulary. Karena itu, mereka sering menggunakan Google Translate sebagai media pembantu dalam pembelajaran mandiri mereka. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengkaji lebih dalam tentang persepsi mereka dalam menggunakan Google Translate sebagai media untuk membantu pembelajaran mandiri mereka.

Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah “Bagaimana Persepsi Siswa tentang Penggunaan Google Translate sebagai media untuk membantu pembelajaran mandiri di kelas vocabulary”. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah “untuk mengetahui bagaimana Persepsi Siswa tentang Penggunaan Google Translate sebagai media untuk membantu pembelajaran mandiri di kelas vocabulary”.

Penelitian ini merupakan metodologi penelitian kualitatif, yang menitikberatkan pada deskripsi berdasarkan studi kasus. Subjek penelitian dalam penelitian ini adalah mahasiswa semester I kelas vocabulary Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris IAIN Palangka Raya. Jumlah siswa adalah 57 siswa dan peneliti mengambil 11 siswa sebagai subjek penelitian ini dengan Teknik Purposive Sampling. Untuk pendataan; pertama, peneliti menggunakan observasi ceklis. Kedua, peneliti melanjutkan dengan instrumen wawancara. Wawancara memiliki 14 pertanyaan dengan 3 topik; kepribadian siswa, motivasi siswa dan pengalaman siswa. Selanjutnya peneliti menganalisis data sebagai data kualitatif dari wawancara yang telah dikumpulkan dan menggunakan dokumentasi untuk memperkuat data seperti gambar screenshot wawancara di WhatsApp dan Aplikasi Zoom.

Berdasarkan masalah penelitian dapat disimpulkan: Google Translate sangat membantu dan efektif sebagai media untuk membantu pembelajaran mandiri siswa di kelas kosakata, siswa merasa termotivasi setelah menggunakan Google Translate dan Siswa merasa kosakata mereka bertambah setelah menggunakan Google Translate. Dan mengingat kesimpulan yang ditarik di atas, menyiratkan bahwa penggunaan Google Translate dapat digunakan untuk membantu atau mendukung pembelajaran mandiri dan juga media yang bermanfaat bagi siswa, Google Terjemahan membantu mereka menerjemahkan materi bahasa Inggris dengan cepat dan mudah.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Bahasa Inggris; Vocabulary
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 31 Jan 2024 02:48
Last Modified: 31 Jan 2024 02:48
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/5300

Actions (login required)

View Item View Item