The comparative study on students’ reading motivation Between male and female at IAIN Palangkaraya

Anggraini, Lydia (2022) The comparative study on students’ reading motivation Between male and female at IAIN Palangkaraya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI LYDIA ANGGRAINI 1501121024.pdf

Download (2MB)

Abstract

Become mature and effective reader that can understand and grasp the reading content, students must have the skill and the will. The will to read, or later will be mentioned as motivation, will influence students interest in reading, whether they will engage and engross in their reading. Gender is anything that is associated with a person's sex, including the roles, behavior, preferences, and other attributes that explain maleness or femininity in a particular culture. In this research female and male have same in their motivation, especially in reading motivation.

This research was aimed to measure the significance difference of students’ reading motivation between male and female at IAIN Palangka Raya. The sample of this study was 30 students English education on third semester at IAIN Palangka Raya. There were consisted 15 male stuents and 15 female students.

This study used quantitative approach with comparative study or commonly called Ex-Post Facto design. Data collection that used was questionnaire by Wigfield and Guthrie (1997). Distributed questionnaire on students’ reading motivation used MRQ (Motivation Reading Questionnaire) there were consists of 20 items including 11 indicator of questions. The researcher conducted the data analysis with Independent T-test with SPSS 28.00 version.
The result showed there was no significance difference on students’ reading motivation between male and female, t (2,30) = -621, p=>0.540. Significant value it was more than 0.540>0.05 it means that there was no a significant difference on students’ reading motivation between male and female. Based on the result above the null hypothesis (Ho) stating that there was no significant difference of students’ reading motivation between male and female was accepted and alternative hypothesis (Ha) stating that there was significant difference of students’ reading motivation between male and female was rejected.

ABSTRAK

Menjadi pembaca yang matang dan efektif yang dapat memahami isi bacaan, siswa harus memiliki keterampilan dan kemauan. Kemauan membaca, atau nantinya disebut sebagai motivasi, akan mempengaruhi minat baca siswa, apakah mereka akan terlibat dan asyik membaca. Gender adalah segala sesuatu yang dikaitkan dengan jenis kelamin seseorang, termasuk peran, perilaku, preferensi, dan atribut lain yang menjelaskan kelelakian atau feminitas dalam budaya tertentu. Dalam penelitian ini perempuan dan laki-laki memiliki motivasi yang sama, terutama dalam motivasi membaca.

Penelitian ini bertujuan untuk mengukur perbedaan yang signifikan antara motivasi membaca siswa laki-laki dan perempuan di IAIN Palangka Raya. Sampel penelitian ini adalah 30 mahasiswa pendidikan bahasa Inggris semester 3 IAIN Palangka Raya. Terdiri dari 15 siswa laki-laki dan 15 siswa peremuan.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan studi banding atau biasa disebut desain Ex-Post Facto. Dalam pengumpulan data peneliti menggunakan kuesioner dari Wigfield and Guthrie (1997). Penyebaran kuesioner pada motivasi membaca siswa menggunakan MRQ (Morivatian Reading Questionnaire) yang terdiri dari 20 pertanyaan dalam 11 indikator. Peneliti menggunakan Independet T-test dengan SPSS versi 28.00 untuk menganalisis data.

Hasil penelitian menunjukkan tidak terdapat perbedaan yang signifikan pada motivasi membaca siswa laki-laki dan perempuan, t (2,30) = -621, p=>0.540. Nilai signifikan lebih dari 0,540>0,05 artinya tidak ada perbedaan yang signifikan pada motivasi membaca antara siswa laki-laki dan perempuan. Berdasarkan hasil di atas hipotesis nol (Ho) yang menyatakan bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan pada motivasi membaca siswa laki-laki dan perempuan diterima dan hipotesis alternatif (Ha) yang menyatakan bahwa ada perbedaan yang signifikan motivasi membaca pada siswa laki-laki dan perempuan ditolak.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan Bahasa Inggris; Motivasi membaca
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 30 Jan 2024 04:43
Last Modified: 30 Jan 2024 04:43
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/5292

Actions (login required)

View Item View Item