The effect of e-learning with schoology on efl students’ writing skill

Paujiah, Rahma (2021) The effect of e-learning with schoology on efl students’ writing skill. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI-RAHMA PAUJIAH-1601121086.pdf

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh e-learning menggunakan Schoology terhadap keterampilan menulis siswa EFL IAIN Palangka Raya. Schoology adalah contoh Learning Management System (LMS) yang mengadopsi desain Facebook yang memungkinkan guru dan siswa berinteraksi melalui jejaring sosial.

Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan desain eksperimen semu yang dianggap sebagai desain yang tepat untuk diterapkan. Populasi dalam penelitian ini adalah 113 siswa. Peneliti mengambil 32 siswa sebagai sampel penelitian dengan teknik cluster random sampling yang terdiri dari dua kelompok. Mereka adalah kelas A yang terdiri dari 14 siswa yang merupakan kelompok eksperimen dan kelas C yang terdiri dari 18 siswa dipilih sebagai kelompok kontrol. Kelompok eksperimen dan kelompok kontrol diberikan pre-test untuk mengetahui kemampuan menulis sebelum melakukan eksperimen. Kemudian kelompok eksperimen diajarkan menggunakan Schoology sebanyak empat kali dan kelompok kontrol juga diajarkan menggunakan google classroom sebanyak empat kali. Setelah itu, kelompok eksperimen dan kontrol diberikan post-test untuk mengetahui pengaruh pengajaran menulis bahasa Inggris menggunakan Schoology.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa signifikansi two-tailed adalah 0,115 lebih tinggi (>) dari 0,05 yang berarti bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan antara pengajaran menggunakan Schoology pada keterampilan menulis siswa IAIN Palangka Raya dan pengajaran siswa menggunakan google classroom. Meskipun tidak ada perbedaan yang signifikan antara pengajaran menulis bahasa Inggris menggunakan Schoology (kelompok eksperimen) dan pengajaran bahasa Inggris menggunakan google classroom (kelompok kontrol), kelompok eksperimen yang diajarkan menggunakan Schoology memiliki peningkatan yang lebih baik daripada kelompok kontrol yang diajar menggunakan google classroom. Hal ini terlihat dari rerata skor kelompok eksperimen lebih tinggi dari kelompok kontrol (77,68 > 70,69).

Dapat disimpulkan bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan pengajaran menulis bahasa Inggris menggunakan Schoology dan Google Classroom, tetapi siswa yang diajarkandengan menggunakan Schoology memiliki peningkatan yang lebih baik.

ABSTRACT

This present research aimed at finding the effect of e-learning using Schoologyon EFL students’ writing skills of IAIN Palangka Raya. Schoology is an example of a Learning Management System (LMS) that adopts the design of Facebook allowing teachers and students to interact through a social network.

This present research was quantitative research with a quasi-experimental design which was considered as an appropriate design to be applied. The population of the research was 113 students. The researcher took 32 students as the sample of the research using cluster random sampling technique which consisted of two groups. They were class A consisted of 14 students who was the experiment group and class C consisted of 18 students was chosen as the control group. The experiment group and control group were given a pre-test to know the students’ writing skills before experimenting. Then the experiment group was taught using Schoology four times and the control group was also taught using google classroom four times. Afterward, the experiment and control group were given a post-test to know the effect of teaching English writing using Schoology.

The result showed that the significance two-tailed is 0.115 was higher (>) than 0.05 which meant that there was no significant difference of teaching using Schoologyon EFL students’ writing skill of IAIN Palangka Raya and teaching students using google classroom. Although there is no significant differencebetween teaching English writing using Schoology (experiment group) and teaching English using google classroom (control group), the experimental group who was taught using Schoology has better improvement than the control group who was taught using google classroom. It can be seen from the mean score of the experiment group was higher than the control group (77.68 > 70.69).

In conclusion, there is no significant differencein teaching English writing using Schoology and Google Classroom, but the students who were taught using Schoology have better improvement.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Keterampilan Menulis
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2001 Communication and Media Studies > 200102 Communication Technology and Digital Media Studies
20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2099 Other Language, Communication and Culture > 209999 Language, Communication and Culture not elsewhere classified
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: fuah fuah marfuah
Date Deposited: 14 Feb 2023 08:03
Last Modified: 14 Feb 2023 08:03
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4489

Actions (login required)

View Item View Item