Lutfia, Novi (2021) Developing plotagon based intensive listening materials for EFL students of IAIN Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Novi Lutfia - 1701121191.pdf Download (3MB) |
Abstract
Listening is a challenge for some students because most of them cannot understand what the English teacher or native speakers are saying. Therefore, when teaching Listening, teachers incorporate media into their lessons in the form of video or audio to help students improve their cognitive and academic abilities. Video is a form of learning media to help students learn. Plotagon is one of the learning media in the form of videos that can be used and one of the most appropriate media to make Listening learning more interesting.
This study was aimed at developing Plotagon based Intensive Listening materials for EFL students of IAIN Palangka Raya. This research focused on Plotagon based Intensive Listening materials for the students at second-semester of IAIN Palangka Raya in the academic year 2020/2021.
This study was categorized as Research and Development (R&D). Research and Development design is ADDIE. Three instruments were used to collect the data, those are: close-ended questionnaire, open-ended interview and documentation. The subjects of this study were 54 students at the second-semester and lecturers listening of IAIN palangka Raya.
As a result, this study showed that there was development of Plotagon based on Intensive Listening materials for second-semester students of IAIN Palangka Raya, it could be concluded that this study has gone through three stages of development, namely analysis, design and development. With the validation of media experts to get the score Obtained was 47 with a maximum score of 50, so the percentage of validity was 94% into the "Very High Worthy" category and validation of materials experts to get the score obtained was 48 with a maximum score of 50 then the percentage of validity was 96% into the “Very High Worthy” category.
Abstract
Mendengarkan merupakan tantangan bagi beberapa siswa karena kebanyakan dari mereka tidak dapat memahami apa yang dikatakan oleh guru bahasa Inggris atau penutur asli. Oleh karena itu, ketika mengajar mendengarkan, guru memasukkan media ke dalam pelajaran mereka dalam bentuk video atau audio untuk membantu siswa meningkatkan kemampuan kognitif dan akademik mereka. Video merupakan salah satu bentuk media pembelajaran untuk membantu siswa belajar. Plotagon merupakan salah satu media pembelajaran berupa video yang dapat digunakan dan salah satu media yang paling tepat untuk membuat pembelajaran Listening menjadi lebih menarik.
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan materi Intensive Listening berbasis Plotagon untuk mahasiswa EFL IAIN Palangka Raya. Penelitian ini difokuskan pada materi Intensive Listening berbasis Plotagon untuk mahasiswa semester II IAIN Palangka Raya tahun ajaran 2020/2021.
Penelitian ini dikategorikan sebagai Penelitian dan Pengembangan (R&D). Desain penelitian dan pengembangan ini adalah ADDIE. Tiga instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data, yaitu: kuesioner tertutup, wawancara terbuka dan dokumentasi. Subjek penelitian ini adalah 54 mahasiswa pada semester dua dan dosen Listening IAIN Palangka Raya.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengembangan Plotagon berbasis materi Intensive Listening bagi mahasiswa semester II IAIN Palangka Raya, maka dapat disimpulkan bahwa penelitian ini telah melalui tiga tahap pengembangan yaitu analisis, desain dan pengembangan. Dengan validasi ahli media untuk mendapatkan skor yang diperoleh adalah 47 dengan skor maksimal 50, maka persentase validitasnya adalah 94% masuk dalam kategori “Sangat Layak” dan validasi ahli materi untuk mendapatkan skor yang diperoleh adalah 48 dengan skor maksimal 50 maka persentase validitasnya adalah 96% masuk dalam kategori “Sangat Layak”.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Plotagon; Intensive Listening ; Materials; EFL Students |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education 13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL) |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com |
Date Deposited: | 08 Dec 2022 07:09 |
Last Modified: | 08 Dec 2022 07:09 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4380 |
Actions (login required)
View Item |