An analysis reading materials in “bahasa inggris” textbook for vocational high school students

Aslamiyah, Radiatul (2021) An analysis reading materials in “bahasa inggris” textbook for vocational high school students. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Rabiatul Aslamiyah - 1701121161.pdf

Download (7MB)

Abstract

A textbook is one of the teaching-learning materials. Along this line, the teacher needs to analyze and select which one a suitable textbook for the learners' needs—selecting and analyzing a textbook perhaps to know which one a suitable textbook for students. It also aimed to know the power and the weakness of a textbook. By selecting and analyzing the material in a textbook, the teacher tries to cover students' needs to develop students' skills.

This study attempts to describe the relevancy between reading materials in “Bahasa Inggris” textbook for XI grade of Vocational High School students and the good textbook criteria proposed by Pusat Perbukuan, Ministry of National Education in the aspects of content, presentation, and language use and readability.

It was designed as content analysis in the form of descriptive qualitative research. The data of this study were reading materials collected from “Bahasa Inggris” textbook published by Kharisma. The instruments used to collect the data were observation in the form of checklists and documentation. A checklist was adapted from Pusat Perbukuan, Ministry of National Education (2011) frameworks for textbook analysis and evaluation.

After the analysis, the result showed that “Bahasa Inggris” textbook met the good criteria of good learning materials recommended by Pusat Perbukuan. The textbook achieved the fulfillment score of criteria were (1) 100% for aspects of content, (2) 71.4% for aspects of presentation, and (3) 75% for aspects of language use and readability. Then, the textbook is considered as a “good” textbook since the average score of fulfillment is 82.1% meaningful the textbook is good enough to be used in the teaching-learning process by adding complimentary sources, but it can be improved.

Abstract

Buku teks merupakan salah satu bahan belajar-mengajar. Sejalan dengan hal ini, guru perlu menganalisis dan memilih buku teks mana yang sesuai dengan kebutuhan peserta didik —memilih dan menganalisis buku teks mungkin untuk mengetahui buku teks mana yang cocok untuk siswa. Ini juga bertujuan untuk mengetahui kekuatan dan kelemahan sebuah buku teks. Dengan menyeleksi dan menganalisis materi dalam buku teks, guru berusaha memenuhi kebutuhan siswa untuk mengembangkan keterampilan siswa.

Penelitian ini mencoba untuk mendeskripsikan keterkaitan antara bahan bacaan dalam buku teks “Bahasa Inggris” untuk siswa kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) dan kriteria buku teks baik yang dikemukakan oleh Pusat Perbukuan, Kementerian Pendidikan Nasional dalam aspek isi, penyajian, dan penggunaan bahasa dan keterbacaan.

Penelitian ini dirancang sebagai analisis isi dalam bentuk penelitian kualitatif deskriptif. Data penelitian ini adalah bahan bacaan yang dikumpulkan dari buku teks “Bahasa Inggris” terbitan Kharisma. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah observasi dalam bentuk checklist dan dokumentasi. Checklist diadaptasi dari Pusat Perbukuan, Kementerian Pendidikan Nasional (2011) untuk analisis dan evaluasi buku teks.

Setelah dilakukan analisis, diperoleh hasil bahwa buku teks “Bahasa Inggris” memenuhi kriteria baik untuk bahan ajar baik yang direkomendasikan oleh Pusat Perbukuan. Buku teks mencapai skor pemenuhan kriteria yaitu (1) 100% untuk aspek isi, (2) 71,4% untuk aspek penyajian, dan (3) 75% untuk aspek penggunaan dan keterbacaan bahasa. Kemudian buku teks dianggap sebagai buku teks yang “baik” karena nilai rata-rata ketuntasannya adalah 82,1% yang berarti buku teks tersebut sudah cukup baik untuk digunakan dalam proses belajar-mengajar dengan menambahkan sumber-sumber pelengkap, namun masih dapat ditingkatkan.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Textbook; Reading Materials; Readability Level
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130202 Curriculum and Pedagogy Theory and Development
13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 07 Dec 2022 09:05
Last Modified: 08 Feb 2023 00:44
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4375

Actions (login required)

View Item View Item