Socio-affective strategy used by efl students during the covid-19 pandemic

Suryani, Siti (2021) Socio-affective strategy used by efl students during the covid-19 pandemic. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Siti Suryani - 1701121209.pdf

Download (2MB)

Abstract

Socio-affective strategies relates to socially mediated activity and trade with others. Socio-affective strategies are the strategies that help learners regulate and control emotion, motivations, and attitudes towards learning, as well as help learners learn through contact and interaction each other.

This study aimed to determine students' perceptions of strategies in speaking class on their learning outcomes. The Sample was random sampling technique. This research was conducted in order to determine the learning strategies of speaking class students on the learning outcomes obtained quantitatively by conducting a survey to 45 students at SMP Muhammadiyah Palangka Raya. The data collected by using questionnaire.

The results of the study were: most of the students in the speaking class had their own strategies. There were 6 student learning strategies, they were social strategy, affective strategy, cognitive strategy, meta-cognitive strategy, compensation strategy, and memory strategy. This showed that each learning strategy affected the progress of students in the English speaking class. It meant that the students' strategies affected their progress in obtaining learning outcomes in their learning progress while speaking class.

In conclusion the most students in speaking class have their own learning strategies. Not only 6 strategies that can affect student learning abilities, but also the others can affect too, such as psychological factors, the role of teachers, assignments, environmental and social factors.

ABSTRAK

Strategi sosio-afektif terkait dengan aktivitas yang dimediasi secara sosial dan berdagang dengan orang lain. Strategi sosio-afektif adalah strategi yang membantu peserta didik mengatur dan mengendalikan emosi, motivasi, dan sikap terhadap pembelajaran, serta membantu peserta didik belajar melalui kontak dan interaksi satu sama lain.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa tentang strategi di kelas berbicara terhadap hasil belajar mereka. Sampel diambil berdasarkan teknik random sampling. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui strategi pembelajaran siswa kelas berbicara terhadap hasil belajar yang diperoleh secara kuantitatif dengan melakukan survei kepada 45 siswa di SMP Muhammadiyah Palangka Raya. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kuesioner.

Hasil dari penelitian ini adalah: sebagian besar siswa di kelas berbicara memiliki strategi mereka sendiri. Ada 6 strategi belajar siswa, yang pertama adalah strategi sosial, strategi afektif, strategi kognitif, strategi metakognitif, strategi kompensasi, dan strategi memori. Hal ini menunjukkan bahwa setiap strategi pembelajaran mempengaruhi kemajuan berbicara siswa ketika berbicara bahasa Inggris di kelas. Hal ini juga berarti bahwa strategi siswa saat pembelajaran merupakan bahan ajar yang mempengaruhi kemajuan siswa dalam memperoleh hasil belajar dalam kemajuannya dalam pembelajaran berbicara menggunakan bahasa Inggris.

Kesimpulannya, sebagian besar siswa di kelas berbicara memiliki strategi belajar mereka sendiri. Tidak hanya 6 strategi yang dapat mempengaruhi kemampuan belajar siswa, tetapi faktor lain juga dapat mempengaruhi, seperti faktor psikologis, peran guru, tugas, faktor lingkungan dan sosial.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Strategi sosio-afektif
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 30 Nov 2022 07:45
Last Modified: 30 Nov 2022 07:45
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4321

Actions (login required)

View Item View Item