Applyling kahoot as teaching media to improve english vocabulary mastery the seventh grader of SMP Muhammadiyah Palangka raya

Marlini, Nia (2021) Applyling kahoot as teaching media to improve english vocabulary mastery the seventh grader of SMP Muhammadiyah Palangka raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Skripsi Nia Marlini - 1701121223.pdf

Download (2MB)

Abstract

This research departed from the problems that occurred in SMP Muhammadiyah Palangka. That is have difficulties faced by students in learning English, especially in mastering of vocabulary. There are some students who still have difficulty understanding what they read, and also have difficulty expressing their ideas using a foreign language due to their lack of vocabulary mastery.
This study aimed as finding out how to improve students’ English vocabulary mastery by used Kahoot as teaching media in learning process of Class VII students of SMP Muhammadiyah Palangka Raya. This study aimed to measure that the students who taught using Kahoot application give higher vocabulary mastery or not than those who taught without using Kahoot application.

The research used was quasi-experimental design. Quasi experimental design aims to investigate cause and effect between research objects. The instrument used was test. The test in form multiple-choice, there were 40 items of various test of vocabulary. The researcher designed the lesson plan, conducted the treatment and counted the students’ score by pre-test and post-test. The population of this research was 139 seventh grade students of SMP Muhammadiyah Palangka Raya.

The data analysis used SPSS 24 software. Based on the result of analysis, it was found t-test of significance two-tailed is lower than alpha 0.05 or 0.046 < 0.05. On the other hand, based on manual calculation, it was found that the tobserved was higher than the value of ttable at 5% significance level or 2.068 > 1.675. It can concluded that teaching vocabulary by using Kahoot application give higher students’ English vocabulary mastery.

ABSTRAK

Penelitian ini berangkat dari permasalahan yang terjadi di SMP Muhammadiyah Palangka, yaitu kesulitan-kesulitan yang dihadapi siswa dalam belajar bahasa Inggris, khususnya dalam penguasaan kosakata. Ada beberapa siswa yang masih kesulitan memahami apa yang mereka baca, dan juga kesulitan mengungkapkan ide mereka menggunakan bahasa asing karena kurangnya penguasaan kosakata.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana cara meningkatkan penguasaan kosakata bahasa Inggris siswa dengan menggunakan Kahoot sebagai media pembelajaran dalam proses pembelajaran siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah Palangka Raya. Penelitian ini bertujuan untuk mengukur bahwa siswa yang diajar menggunakan aplikasi Kahoot memberikan penguasaan kosakata yang lebih tinggi atau tidak dibandingkan mereka yang diajar tanpa menggunakan aplikasi Kahoot.

Penelitian yang digunakan adalah quasi-experimental design. Quasi-experimental bertujuan untuk menyelidiki sebab dan akibat antara objek penelitian. Instrumen yang digunakan adalah tes. Soal berbentuk pilihan ganda, terdapat 40 butir soal ragam kosa kata. Peneliti merancang rencana pembelajaran, melakukan perlakuan dan menghitung nilai siswa melalui pre-test dan post-test. Populasi dalam penelitian ini adalah 139 siswa kelas VII SMP Muhammadiyah Palangka Raya.
Analisis data menggunakan software SPSS 24. Berdasarkan hasil analisis diperoleh uji t-test signifikansi two-tailed lebih rendah dari alpha 0,05 atau 0,046 < 0,05. Sedangkan berdasarkan perhitungan manual didapatkan hasil bahwa nilai ttes lebih tinggi dari nilai ttabel pada taraf signifikansi 5% atau 2,068 > 1,675. Dapat disimpulkan bahwa pengajaran kosakata dengan menggunakan aplikasi Kahoot memberikan penguasaan kosakata bahasa Inggris siswa yang lebih tinggi.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Media pembelajaran
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: puttry puttry ekaputri
Date Deposited: 30 Nov 2022 03:45
Last Modified: 30 Nov 2022 03:45
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4315

Actions (login required)

View Item View Item