The transformation of english teaching strategy during the covid-19 pandemic

Marlina, Erlin (2021) The transformation of english teaching strategy during the covid-19 pandemic. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI ERLIN MARLINA-1701121182.pdf

Download (1MB)

Abstract

Abstract

Strategi mengajar merupakan strategi yang harus dimiliki oleh guru dalam mengajar yang memungkinkan untuk memudahkan guru dan siswa dalam proses belajar mengajar. Untuk itu diperlukan kegiatan pembelajaran bahasa yang memicu siswa untuk menampilkan semangat belajar, keterampilan atau kemampuan berbahasa, perubahan strategi pengajaran juga diperlukan ketika media pembelajaran berubah sesuai dengan keadaan siswa.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui transformasi strategi pengajaran bahasa Inggris di SMP Muhammadiyah Palangka Raya selama pembelajaran online, dan untuk mendeskripsikan bagaimana guru bahasa Inggris di SMP Muhammadiyah Palangkaraya menerapkan strategi pembelajaran online selama pandemi Covid-19.

Penelitian ini merupakan studi kasus dengan pendekatan kualitatif. Tiga instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data, yaitu: observasi, wawancara dan dokumentasi. Subjek penelitian ini adalah guru bahasa Inggris di SMP Muhammadiyah Palangka Raya. Penentuannya dilakukan dengan teknik purposive sampling berdasarkan beberapa kriteria yang dibutuhkan.

hasil penelitian ini, menunjukkan bahwa ada empat strategi pengajaran yang digunakan oleh guru bahasa Inggris di SMP Muhammadiyah saat mengajar online selama pandemi Covid-19, (1) pembelajar baca/tulis (2) pembelajar visual (3) teks Latihan (4) tanya jawab. Beginilah cara para guru menerapkan strategi ini; (1) untuk strategi baca/tulis dan visual peserta didik guru mengirimkan teks cerita sehingga guru memerintahkan siswa untuk membaca dan menganalisisnya serta menjawab pertanyaan dari cerita yang diberikan yang disiapkan oleh guru; (2) untuk pembelajar visual guru menyampaikan materi dengan memberikan video atau gambar kepada siswa untuk strategi mengajar agar siswa mudah memahami materi pelajaran.(3) dan untuk teks strategi drill guru menjelaskan materi secara berulang-ulang melalui pesan teks, dan mengirimkan video atau foto sebagai media pembelajaran; (4) untuk strategi tanya jawab, guru mengajukan pertanyaan terkait materi sebelumnya dan setelah menjelaskan materi baru kemudian memberikan pekerjaan rumah kepada siswa.

ABSTRACT

Teaching strategies are the strategies that must be possessed by teachers in teaching which possible to facilitate teachers and students in the learning and teaching process. It is necessary for language learning activities that trigger students to display their enthusiasm for learning, language skills or abilities, changes in teaching strategies are also needed when learning media changes to suit students' circumstances.

This study aimed to investigate the transformation teaching strategy of English teachers at SMP Muhammadiyah Palangka Raya during online learning, and to describe how English teachers at SMP Muhammadiyah Palangkaraya implemented online learning strategies during the Covid-19 pandemic.

This study was a case study with qualitative approach. Three instruments were used to collect the data, those were: observation, interview and documentation. The subjects of this study were the English teacher in SMP Muhammadiyah Palangka Raya. They were determined by purposive sampling technique based on some criteria needed.

the results of this study, showed that there were four teaching strategies used by English teachers at SMP Muhammadiyah when teaching online during the Covid-19 pandemic, (1) Read / write learners (2) visual learners (3) text Drills (4) questions and answer. This was how the teachers implemented these strategies; (1) for read/write strategy the teacher send a text of story so the teacher order the students to read and analysed it and answer the question from the story given that prepare by the teacher; (2) for visual learners the teacher deliver the material by given the students videos or picture for the teaching strategy in order to make student easily understanding the subject material. 3) and for text drill strategy the teacher explain the material repeatedly through text messages, and send videos or photos as learning media; (4) for the question and answer strategy, the teachers asking questions related to the previous material and after explained new material than gave home work to the students.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Strategi pengajaran
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: fuah fuah marfuah
Date Deposited: 30 Nov 2022 03:28
Last Modified: 30 Nov 2022 03:28
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4314

Actions (login required)

View Item View Item