Islamic values as reflected in the english teaching and learning process at ma muslimat nu palangka raya

Mukarramah, Aula (2021) Islamic values as reflected in the english teaching and learning process at ma muslimat nu palangka raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI AULA MUKARRAMAH-1701121212.pdf

Download (1MB)

Abstract

Abstract

Sekolah Islam pada dasarnya adalah sekolah yang menggunakan konsep pendidikan Islam berdasarkan Al-Qur'an dan Sunnah, tetapi pada pelajaran bahasa Inggris tidak tersentuh oleh nilai-nilai Islam. Untuk mewujudkan harapan, perlu ada kreativitas guru bahasa Inggris di Sekolah Islam. Materi tersebut mencakup semua materi pembelajaran bahwa siswa akan belajar nilai-nilai Islam.

Penelitian bertujuan untuk menggambarkan nilai-nilai keislaman yang tercermin pada proses belajar mengajar bahasa Inggris di MA Muslimat NU Palangka Raya. Penelitian ini berfokus pada penggambaran prosess belajar mengajar bahasa inggris yang mencerminkan nilai-nilai Islam oleh guru-guru bahasa Inggris.

Penelitian ini menggunakan metode penelitian lapangan deskriptif kualitatif untuk menemukan fakta dan menggambarkan fenomena. Subjek pada penelitian ini adalah guru bahasa Inggris kelas 10 dan 11 di MA Muslimat NU Palangka Raya. Data yang ada di penelitian ini adalah hasil dari pengamatan proses belajar dan hasil dari wawancara pada guru-guru bahasa Inggris beserta dokumentasi. Data di analisis dengan mengumpulkan, mereduksi, penyajian data dan penarikan kesimpulan.

Kesimpulan penelitian ini menemukan bahwa, pertama, para guru mencerminkan dalam tiga tahap dalam proses belajar mengajar bahasa Inggris, yaitu (1) dalam kegiatan pembukaan, (2) dalam kegiatan pokok, (3) dalam kegiatan penutup. Kedua, dalam pembukaan dan penutupan kegiatan pembelajaran, dengan cara (a) mencampur alih kode antara ungkapan dalam bahasa Inggris dan Islam , misalnya “Assalamualaikum” and “How are you”. Ketiga, dalam kegiatan utama yaitu mengembangkan materi melalui beberapa cara seperti: (a) Menambahkan contoh atau latihan-latihan yang mencerminkan nilai-nilai Islam dalam materi pembahasan, (b) Menggunakan nama-nama Islam untuk orang, tempat dan kegiatan, dan (c) Menghubungkan ayat-ayat Al-Qur’an yang sesuai dengan topik dan materi pembahasan.

ABSTRACT

Islamic school was essentially a school that employed Islamic education concepts based on the Qur'an and Sunnah, but at an English lesson it was not touched by Islamic values. To realized their expectations, there needs to be English teacher creativity or English book authors' creativity at Islamic School. The material covers all learning material that students will learn Islamic values.

The research was aimed at describing Islamic values in the English teaching and learning process at MA Muslimat NU Palangka Raya. This research focused on describing the English teaching and learning process, which reflected Islamic values by English teachers.

This research used a descriptive qualitative approach to find out facts and describe phenomena. This study's subjects were English teachers of the tenth and the eleventh grade at MA Muslimat NU Palangka Raya. The data in this research results from observations of the learning process and the result of an interview with the English teachers and documentation. The data were analyzed by reducing, analyzing, and concluding.

This research found that the teachers' reflection was in the English teaching and learning process as follows. First, the teachers did the reflection in three-stage in the English teaching and learning process; they were (1) in the opening activity, (2) in the main activity, (3) in the closing activity. Second, the opening and closing activities were conducted by conducting code-switching, and code-mixing between English and Islamic expressions, such as “Assalamualaikum” and “How are you”. Third, in the main activity, there were material developments done through several ways such as (a) adding the example or exercise of the material presented that reflecting the Islamic values, (b) using Islamic names of people, place and event, and (c) linking the verses Al-Qur’an to the topic discussed that suitable materials.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Nilai-nilai Keislaman
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: fuah fuah marfuah
Date Deposited: 30 Nov 2022 01:57
Last Modified: 30 Nov 2022 01:57
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4312

Actions (login required)

View Item View Item