Oktarina, Helda (2021) Evaluasi pembelajaran pada masa covid-19 di SDN 1 Kota Besi Hulu. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.
Text
Skripsi Helda Oktarina - 1701170072.pdf Download (1MB) |
Abstract
Penelitian ini bertolak dari masuknya virus corona di Indonesia berdampak pada praktik pembelajaran yang menyebabkan siswa lebih banyak belajar di rumah. Saat ini ranah pendidikan dalam aspek afektif, kognitif, dan psikomotorik masih menjadi acuan dan sasaran hasil belajar dalam proses pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di Sekolah Dasar. Sehingga penting untuk mengadakan evaluasi pembelajaran untuk mengetahui sampai sejauh mana ketercapaian pembelajaran yang dilaksanakan.
Penelitian ini bertujuan 1) Mengetahui dan mendeskripsikan kesiapan guru PAI dan Budi Pekerti dalam perencanaan pembelajaran pada masa covid-19 di SDN 1 Kota Besi Hulu 2) Mengetahui dan mendeskripsikan kesiapan guru PAI dan Budi Pekerti dalam pembelajaran pada masa covid-19 di SDN 1 Kota Besi Hulu 3) Mengetahui dan mendeskripsikan proses pembelajaran pada masa covid-19 di SDN 1 Kota Besi Hulu 4) Mengetahui dan mendeskripsikan pelaksanaan penilaian hasil belajar siswa pada masa covid-19 di SDN 1 Kota Besi Hulu.
Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan jenis penelitian evaluasi menggunakan model CIPP (Context, Input, Process, Product). Pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Subjek adalah guru mata pelajaran PaI dan Budi Pekerti kelas I sampai VI. Analisis data dengan 4 tahap yaitu, Data Collection, Data Reduction, Data Display, Conclusing Drawing. Data dianggulasi dengan menggunakan teknik dan sumber.
Hasil penelitian ditinjau dari empat komponen dalam model CIPP sebagai berikut; 1) komponen context kesiapan guru dalam perencanaan pembelajaran: Guru mendownload RPP dan silabus dari internet. Pada tujuan pembelajaran tidak dirumuskan berdasarkan rumus ABCD. Kegiatan pembelajaran mengikuti RPP dari internet dan penilaian tidak ada pada RPP. 2) Komponen input kesiapan guru dalam pembelajaran: dari segi metode menggunakan ceramah, tanya jawab dan penugasan. Segi materi diambil pada buku siswa. 3) Komponen process proses pembelajaran: terdapat beberapa kegiatan yang belum dilaksanakan seperti kegiatan pendahuluan guru tidak menyampaikan tujuan pembelajaran, pada kegiatan inti banyak langkah-langkah pembelajaran yang tidak dilakukan dan pada kegiatan penutup guru tidak melakukan penilaian. 4) Komponen product hasil belajar siswa: dilihat dari aspek afektif kognitif dan psikomotorik.
ABSTRACK
This research departs from the entry of the corona virus in Indonesia which has an impact on learning practices that cause students to study more at home. Currently, the realm of education in affective, cognitive, and psychomotor aspects is still a reference and target for learning outcomes in the learning process of Islamic Religious Education and Character Education in Elementary Schools. So it is important to conduct a learning evaluation to find out to what extent the learning achievement is carried out.
This study aims to 1) Knowing and describing the readiness of PAI teachers and Budi Pekerti in learning planning during the covid-19 period at SDN 1 Besi Hulu City 2) Knowing and describing the readiness of PAI teachers and Budi Pekerti in learning during the covid-19 period at SDN 1 Kota Besi Hulu 3) Knowing and describing the learning process during the covid-19 period at SDN 1 Besi Hulu City 4) Knowing and describing the implementation of the assessment of student learning outcomes during the covid-19 period at SDN 1 Besi Hulu City.
The research method used is qualitative with the type of evaluation research using the CIPP (Context, Input, Process, Product) model. Collecting data using observation, interviews, and documentation. The subject is a teacher of Islamic Education and Budi Pekerti grades I to VI. Data analysis with 4 stages, namely, Data Collection, Data Reduction, Data Display, Conclusive Drawing. The data are aggregated using techniques and sources.
The results of the study are reviewed from the four components in the CIPP model as follows; 1) the context component of teacher readiness in learning planning: The teacher downloads the lesson plans and syllabus from the internet. The learning objectives are not formulated based on the ABCD formula. Learning activities follow the lesson plans from the internet and there is no assessment in the lesson plans. 2) The input component of teacher readiness in learning: in terms of methods using lectures, questions and answers and assignments. The material aspect is taken in the student book. 3) Components of the learning process process: there are several activities that have not been carried out such as the preliminary activities the teacher does not convey the learning objectives, in the core activities many learning steps are not carried out and in the closing activities the teacher does not conduct an assessment. 4) Product components of student learning outcomes: viewed from the cognitive and psychomotor affective aspects.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Evaluasi pembelajaran; Model CIPP |
Subjects: | 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Tarbiyah > Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (MI) |
Depositing User: | puttry puttry ekaputri |
Date Deposited: | 08 Nov 2022 08:15 |
Last Modified: | 08 Nov 2022 08:15 |
URI: | http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/4286 |
Actions (login required)
View Item |