Students’ perceptions of the use of grammarly in undergraduate thesis writing at iain Palangka Raya

Fitria, Rina Alya (2021) Students’ perceptions of the use of grammarly in undergraduate thesis writing at iain Palangka Raya. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
SKRIPSI RINA ALYA FITRIA.pdf

Download (1MB)

Abstract

Abstract

Menulis adalah keterampilan yang paling sulit dan menantang untuk dipelajari karena memerlukan pemikiran yang mendalam untuk menghasilkan gagasan, kata, kalimat, paragraf, dan komposisi. Mengingat hal ini, para siswa harus mampu menggunakan tata bahasa dengan benar. Jika para siswa mampu menulis kalimat itu dengan tata bahasa yang benar juga bermanfaat bagi siswa untuk berhasil dalam penulisan akademis.

Tujuan dari penelitian ini adalah: (1) Untuk mengetahui persepsi siswa tentang penggunaan Grammarly sebagai aplikasi pengecekan grammar online dalam penulisan skripsi. (2) Kelebihan dan kekurangan Grammarly sebagai alat bantu pengecekkan grammar online.

Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dan kualitatif dalam pengumpulan datanya dengan teknik purposive sampling. Data dianalisis dengan SPSS 25 untuk mendapatkan rata-rata, median, dan standar deviasi. Populasi penelitian ini adalah mahasiswa angkatan 2017 di IAIN Palangka Raya. Penelitian ini menggunakan kuesioner dan wawancara untuk mengumpulkan data. Kuesioner diberikan kepada 35 siswa yang sedang mengambil mata kuliah skripsi dan mempunyai pengalaman menggunakan Grammarly. Wawancara dilakukan kepada 5 siswa untuk menjelaskan lebih dalam tentang persepsi siswa terhadap penggunaan Grammarly dalam penulisan skripsi dan juga untuk menemukan kelebihan dan kekurangan Grammarly sebagai pengecekkan grammar online.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas siswa memiliki keyakinan positif atau “Sangat Setuju” terhadap penggunaan Grammarly dalam penulisan skripsi. Para siswa merasa bahwa Grammarly bermanfaat bagi siswa Grammarly membantu mereka untuk memeriksa grammar mereka, konten yang terdapat pada Grammarly mencakup beberapa fitur yang terdapat pada grammar, seperti pengejaan, tanda baca, dan gaya tulisan. Grammarly memberikan umpan balik langsung dan tidak langsung. Kelebihan Grammarly sebagai aplikasi untuk membatu mengecek grammar online yaitu umpan balik yang diberikan mudah dipahami, fitur yang tersedia simpel dan Grammarly membantu siswa untuk menghemat waktu mereka. Sedangkan kelemahan Grammarly yaitu Grammarly tidak bisa mendeteksi tenses apa yang digunakan oleh siswa dalam suatu waktu atau dalam satu paragraf dan siswa perlu membayar untuk mendapatkan versi Grammarly premium yang mana fiturnya lebih lengkap.

ABSTRACT

Writing is one of the most difficult and challenging skills to learn because it requires deep thought to produce ideas, words, sentences, paragraphs, and compositions. Considering this, the students should be able to use the grammar correctly. When the students are able to write the sentences with good grammar, the readers could transform the information in their writing clearly. Ability to write with correct grammar is also beneficial for students to successed in academic writing.

The objectives of this study are: (1) to know the students’ perceptions of the use of Grammarly in undergraduate thesis writing. (2) the strengths and weaknesses of Grammarly as an online grammar checker.

This study used quantitative and qualitative methods to collect the data using purposive sampling technique. Data were analyzed using SPSS 25 to get average, median, and standard deviation. The population of this study was the 2017 English Language students at IAIN Palangka Raya. This study used questionnaire and interview to collect the data. Questionnaire were administered to 35 students who took thesis writing course and have experience in using Grammarly during wrote a thesis. Interview has done to 5 students to explain more deeply about students’ perceptions of the use of Grammarly in undergraduate thesis writing and also to find out the strengths and weakness of Grammarly as an online grammar checker.

The finding of this study showed that the students had positive belief or “Strongly Agree” of the use of Grammarly in undergraduate thesis writing. The students perceived that Grammarly is useful for students. It helps them for checking their grammar, the content of Grammarly includes some features related to grammar such as grammar, spelling, punctuation and style, it provides direct and indirect feedback. The strengths of Grammarly as an online grammar checker are the feedback is easy to understand, the features are simple and it helps them to save their times. Meanwhile, the weaknesses of Grammarly are the feature can’t detect what tenses does the student use at the same time or in a paragraph and the student need to pay if they want to get the complete features of Grammarly premium.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Persepsi; Grammarly; Penulisan Skripsi
Subjects: 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2003 Language Studies > 200302 English Language
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: fuah fuah marfuah
Date Deposited: 17 Dec 2021 03:01
Last Modified: 17 Dec 2021 03:01
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3680

Actions (login required)

View Item View Item