Analysis of ”bahasa inggris” textbook used in the second grade of senior high school

Israwana, Vera (2021) Analysis of ”bahasa inggris” textbook used in the second grade of senior high school. Undergraduate thesis, IAIN Palangka Raya.

[img] Text
Vera Israwana - 1431121347.pdf

Download (3MB)

Abstract

Textbook is one of the materials in teaching learning process which is regularly used by both teachers and students at school. Textbook should improve the quality of teaching and learning process.

The purpose of this study is to find whether or not the materials provided in the English textbook “Bahasa Inggris” designed for the second grade of Senior high school compatible with the curriculum 2013. Besides that, the researcher also studies about the feasibility of content of the textbook.

This study uses descriptive qualitative approach. The data collected for this study will be gathered from the English textbook “Bahasa Inggris” published by Ministry of Education and Culture of Indonesia.

The results findings of this study concluded that (1) the English Textbook of “Bahasa Inggris” compatible with the curriculum 2013, as every single KI and KD successfully implemented in the textbook. (2) The materials provided in the textbook completely developed, as all the suggested English language skills exercises of writing, speaking, reading and listening materials in the curriculum 2013 are implemented. (3) The feasibility of content has mostly met the standard of an English textbook in delivering curriculum 2013, using the basic frequency formula from Sudjiono assessment score acquired with 80% in feasibility of content fulfilled. Based on the findings of this study the researcher suggested that both English teachers and educational institution should concern and pay attention with the content of the textbook, not only its compatibility with the current curriculum, but also the compatible with students’ needs.

Abstract

Buku teks merupakan salah satu meteri dalam proses belajar mengajar yang biasa di gunakan oleh guru dan siswa di sekolah. Buku pelajaran sekolah harus meningkatkan kualitas proses belajar mengajar.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui ada tidaknya materi yang di sediakan dalam buku teks bahasa inggris. “Bahasa inggris” di rancang untuk kelas dua sekolah menengah ke atas yang di sesuaikan dengan kurikulum 2013. Selain itu penelitian ini juga mempelajari tentang kelayakan isi buku teks.

Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif data yang di kumpulkan untuk penelitian ini akan di kumpulkan dari buku teks bahasa inggris. Bahasa inggris di terbitkan oleh kementrian pendidikan dan Kebuyaan Indonesia.

Hasil temuan penelitian ini menyimpulkan bahwa (1) Buku teks bahasa inggris cocok dengan kurikulum 2013 karna KI dan KD berhasil di implementasikan di buku teks (2) Materi yang di berikan dalam buku teks berkembang sepenuhnya, karna semua materi latihan keterampilan bahasa inggris menulis, berbicara, membaca, dan menyimak dalam kurikulum 2013 yang di sarankan di laksanakan (3) Kelayakan isi sebagian besar telah memenuhi standar buku teks bahasa inggris, dalam penyampaian kurikulum menggunakan rumusan frekuensi dasar dari nilai penilaian Sudjino di peroleh dengan kelayakan 80% terpenuhi berdasarkan temuan penelitian ini, peneliti menyarankan agar guru bahasa inggris dan lembaga pendidik tidak hanya memperhatikan isi buku teks tetapi memperhatikan kesesuaian dengan kurikulum saat ini tetapi juga sesuai dengan kebutuhan siswa.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Textbook; Curriculum 2013; BSNP
Subjects: 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education
13 EDUCATION > 1302 Curriculum and Pedagogy > 130204 English and Literacy Curriculum and Pedagogy (excl. LOTE, ESL and TESOL)
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa > Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with email daniaty_marina@yahoo.com
Date Deposited: 08 Sep 2021 04:50
Last Modified: 08 Sep 2021 04:50
URI: http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/3520

Actions (login required)

View Item View Item